Ett mer professionellt Ubuntu Sverige

18Maj11

Ska vi komma till det där partajet i Globen är det en del vi måste fixa. Rätt mycket, faktiskt. Det betyder nog att vi måste lära oss en del av proffsen.

  • Givetvis skadar det inte att några av oss verkligen är proffs. Utbildning och erfarenhet sitter inte i vägen. Det betyder att vi, förutom diverse datafolk också behöver marknadsförare, reklamare, designers, journalister, tecknare och fotografer, bland annat. Nå, det är önskvärt, men i brist på bättre kommer vi väldigt långt med häga ambitioner och vilja att lära sig.
  • Ännu viktigare är att vi lägger oss till med en professionell attityd till varandra och till jobbet. Ansvar, förtroende, respekt, trevligt uppträdande.
  • Vi kan också komma att behöva tillämpa professionella metoder och arbetssätt. Det kan innebära att man måste googla en smula för att fatta vad som snackas om, men den konsten kan vi nog alla. Det som funkar på Google bör vi i alla fall pröva seriöst.
  • Sist men inte minst bör vi eftersträva ett professionellt resultat. Att vi kanske inte orkar jobba åtta timmar till för Ubuntu Sverige efter att ha kommit hem från det vanliga jobbet får vi aceptera, men det innebär inte att det vi åstadkommer ska vara sämre, bara att var och en inte hinner göra lika mycket.

Nu snackar vi inte om att vi ska ha det tråkigt. Tvärt om ska vi ha det kul till sammans, men kul innebär att utvecklas, åstadkomma något och vara stolt över resultatet. Nå, vad var det som vi skulle åstadkomma? Vi skulle främja användandet av Ubuntu i Sverige.

13 Responses to “Ett mer professionellt Ubuntu Sverige”

  1. 1 Starsystem

    Denna boken är ett rent mästerverk när man ska bli proffessionell:

    http://www.redaktionen.se/produkt.php?avd=startaeget&visa=rivstart

  2. 2 urbananjar

    En bra början är också att stava själva ordet med ett f
    😉

    • 3 Starsystem

      Lätt hänt att stava fel när man tänker på ordet Proffs!

  3. Dina teorier i all ära Urban, men varför börjar du inte göra själv något ? Det där med gott exempel…du vet. Dessutom är det en sak som inte finns hos den s.k. gemenskapen och det är att kunna säga TACK. 2 års tid för Föreningen Ubuntu Sverige kastade jag bort. Föreningen avslutas först nu pga av skattedeklarationer. Gemenskapen och deras besserwisser sänkte allting och det man gör där uppskattas aldrig. Och det förstod numera alla. Experterna som Plun mm lämnade.
    Dessutom är väl Ubuntu-gemenskapen i Sverige inte bara se-org? Alla webbplatser om Ubuntu tillhör gemenskapen och det är se-orgs uppgift att hänvisa till dom. Inte bekämpa dom.
    Ingen säger att den ena eller andra webbplatsen är bättre. Det finns ett gemensamt mål nämligen Ubuntu. Jag är förvånad över att just du inte jobbar för en trevligt samverkan.

    LJ

    • 5 plun

      Jo de flesta med något bakom pannbenet har lämnat Ubuntu Sverige.

      Tyvärr är det en liknande trend för den engelska gemenskapen där man desperat nu försöker få igång en ”Power User Group”.

      I sak varför ska man behöva stå ut med troll som RuneK… ? Kylling ? Sid på sin tid ?

      Varför ska man behöva stå ut med administratörer som inte vill någonting ?

      Varför stå ut med moderatorer som inte vet vad de surrar om ?

  4. Jadu Plun….Sid och Kylling har jag glömt nu. Inget att bryr sig om. Angående Rune.K har jag en annan uppfattning då han gör ett utmärkt jobb hos ubuntu.se. Administratörers jobb är att administrera ingen annat än forumet. Annars borde dom hålla…..ja, du vet. Moderatorerna hos se-org vill jag inte uttala mig om eftersom dom hela tiden ta in nya i brist på riktigt kompetenta. Nåja, ingen som vill ställa upp. Detta problem finns väl på alla webbplatser.
    Det vore bra om just Urban startar en kampanj angående samordning av alla Ubuntu-webbplatser i Sverige.
    Hur var det nu med ”alla är lika”……

    LJ

    • 7 urbananjar

      Det är värst vad du har åsikter om vad andra ska göra och hur… Jag är ingen legosoldat som kampanjar bara för att nån ber om det. jag väljer vad jag uppfattar som realistiskt och meningsfullt.

      Ubuntu-se.org måste få ordning på sitt eget arbete innan man börjar samarbeta med andra aktörer och när det blir dags bör man nog samarbeta på en bredare grund.

      • Det krävs en kompetent ledning med befogenheter.Inget annat. Och den här åsikten är jag inte ensam om.
        Men kör vidare med det du vill dvs utveckla teorier som aldrig kommer att funka. Jo faktiskt…kanske år 2020.

        LJ

      • 9 urbananjar

        Nu måste vi fastslå en sak. När det gäller Ubuntu Sverige är vi båda föredettingar. Jag har, sedan ett par år (tror jag, tiden går fort) ingen maktposition av något slag i Ubuntu Sverige, Jag kan som vilken annan medlem som helst, ja för all del ickemedlemmar också, framföra mina åsikter. Det är allt.

        En nyvald ledning finns och jag har inte sett några tecken på att den brister i kompetens.

        Sen har vi lite olika filosofier runt ledarskap, tror jag. I mitt huvud ska beslut helst fattas av dem som begriper bäst och det är oftast de som gör jobbet. Ledningens jobb blir då främst att undanröja hinder för ett effektivt och meningsfullt arbete samt att hålla syftet med verksamheten levande och att bryta ner det i konkreta mål.

  5. Jag vill starkt rekommendera alla som tänker engagera sig i Ubuntu Sverige att läsa boken ”The Art of Community”.

    Det är en bok som just handlar om hur man bygger upp, organiserar och vårdar en community av engagerade frivilliga och den är skriven av Jono Bacon som är nuvarande Ubuntu Community Manager för Cannonical så hans erfarenheter, råd och tips är högst relevanta. Boken är mycket konkret med bl a en steg för steg approach och checklistor.

    Boken kan beställas från flera ställen och även laddas ner gratis då den är släppt under Creative Commons.

    http://www.artofcommunityonline.org/get/

  6. 11 John

    För de flesta är nog guiden/wikin det viktigaste för vanliga datoranvändare:
    http://ubuntu-se.org/wiki/Huvudsida

    Sköts den om bra och uppdateras regelbundet så behöver man kanske inte fråga så mycket eller engagera sig i diverse forum.

    Ett exempel är att det är många hänvisningar till äldre versioner men inte mycket till den nya 11.04 som ändå har varit ute ett tag:

    http://ubuntu-se.org/wiki/Multimedia#Ubuntu_9.04.2C_9.10_och_10.04_.28i386.2C_amd64.29

    Om fler ville engagera sig i wikin vore det i sig den bästa Ubuntu marknadsföringen.

  7. Visst är jag en föredetting när det gäller ubuntu-se.org men inte när det gäller http://ubuntu.se samt min egen sida http://ubuntutips.se. Så jag är fortfarande ganska aktiv på Ubuntu-fronten….

    LJ

  8. Jaha, det här inlägget fanns kvar som bokmärke. Nåja. Ämnet är inte aktuellt längre. Locot blev som det blev och jag själv tappade nästan allt intresse för Ubuntu.
    Några gamla uppdrag finns kvar men jag kör med annat system nu. Som Plun och många andra.
    Ha det bra Urban. Vi syns ju hos Facebook.

    LJ


Kommentera

