Var är biljetterna? Den festen vill jag vara med på!

17Maj11

Givetvis vet inte jag och ingen annan heller ett dugg om hur det ser ut 2015. Den bild jag målade upp i mitt förra inlägg kanske inte är så ”realistisk”?

Å andra sidan var det än mindre realistiskt att Berlinmuren skulle falla eller att Estland, Lettland och Litauen skulle frigöra sig från Sovjetunionen. Ingen trode väl heller att diktatorerna i Nordafrika och Mellanöstern skulle pressas och i några fall jagas iväg av demokratiaktivister? Och hur många trodde att Kalmar FF skulle ta allsvenskt guld, vilket faktiskt hände häromåret. Ovanliga och orealistiska händelser inträffar ibland — i alla fall om man drar i de rätta trådarna. Fan ta realismen!

Det är vår förbannade skyldighet som ubunteros och medlemmar i Ubuntu Sverige att se ljust på Ubuntus framtid och att jobba för att denna ljusa framtid ska bli verklighet. När framgångarna kommer och exakt hur de kan tänkas se ut vet vi däremot väldigt lite om.

Vi får erkänna att vi har hamnat i en formsvacka, men vi måste börja snickra på den organisation som kan ta oss ur den svackan. Det som håller oss kvar därnere måste vi kasta överbord. Jag tror att vi bör göra rätt stora förändringar — inte minst för att bryta gamla dåliga mönster och öppna upp för nya konstellationer. Likaså måste vi nog lära oss att tänka på nya sätt, som nog kan kännas ovana.

Den organisation vi bygger nu är knappast den som kommer att ta oss ända fram till den stora festen i Globen. Vi kommer att behöva ändra igen! Nu är uppgiften att komma ur kramp, depression och handlingsförlamning och att få saker att rulla igen.

By the way, värvade jag en ny ubuntist i går och en till idag. Nå, värvade var mycket sagt, de kom självmant och ville installera, jag lånade bara ut en skiva. Det börjar våras…

PS Jag läser just att Mark Shuttleworth siktar på två hundra miljoner Ubuntuanvändare om fyra år http://tordj.blogspot.com/2011/05/200-miljoner-ubuntu-anvandare-om-fyra.html

One Response to “Var är biljetterna? Den festen vill jag vara med på!”

  1. Tack Urban för den insats som du gör för att piska upp lite entusiasm, fokus och framåtanda.

    Det behövs verkligen lite visioner och förnyad organisation för att saker och ting ska börja hända även här i ankdammen Sverige och jag tror att du är på rätt spår. 🙂


Kommentera

