Mönster i vektorillustratören Incscape

27Feb11

– Hur gör man mönster i Inkscape frågade en tjej mig på Facebook. Nå, egentligen hade hon frågor om Illustrator, men eftersom jag inte har det programmet och inte heller kan det hamnade vi i Inkscape i stället.

Det är ju lätt att rita en figur och fylla den med färg på olika sätt, men man kan faktiskt fylla figuren med mönster också. Det blir lite som i Disneys tomteverkstad på julafton, när de målar schackbräden med rutig färg.

Du högerklickar på den figur du vill ha mönstrad och väljer Fyllning och linje. Under fliken Fyllning hittar du som ett alternativ Mönsterfyllning (den rutiga knappen). Det finns ganska många färdiga mönster att välja bland.

Du kan också lätt skapa egna mönster genom att rita en figur som du vill använda som mönster, markera den och i menyn välja Objekt > Mönster > Objekt till mönster. De egna mönstren får namn i stil med pattern5359. Det går att ändra till mänskligare namn, men verkar rätt krångligt, så det glömmer vi.

Till vänster ser du figuren jag gjort mönster av och i mitten mönstret, till höger ser du att jag gjort mönstret oskarpt och aningen transparent.

Både egna mönster och de färdiga kan modifieras genom att använda nodverktyget, sätta varierande skärpa och genom att göra mönstret mer eller mindre genomskinligt.

Med nodverktyget får du ”handtag” som gör att du kan skala om, vrida och förvränga mönstret.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 Responses to “Mönster i vektorillustratören Incscape”

  1. 1 Maths

    En Incscape-skola? Kunde vi få en ny kategori under Program – Grafik där vi hittar dina inlägg om Incscape?

    • 2 urbananjar

      Ok, heter det ”justeringslager”, det var ett bra namn. I alla fall är det ofta OK att läsa photoshop-tips, de går nästan alltid att ”översätta” till GIMP.

      Ja, att spara i XCF-format borde man nog göra ifall man vill behålla lager och annat. jag har emellertid sällan gjort det.

      • 3 Maths

        Innan jag kroknade med den här förkylningen som gör mig orkeslös, så tittade jag i en bok om Photoshop Elements för digitalfotografer. Tanken var att se hur många tips jag kunde översätta. Det är faktiskt många! Men ibland blir det ett litet annat sätt att göra redigeringen på. Men med GIMPs ”justeringslager” så kom ytterligare en pusselbit. 🙂 Nu väntar jag på orken så jag kan fortsätta.

    • 4 urbananjar

      Det låter som en bra idé


Kommentera

