Det svåraste med Ubuntu?

23Feb11

Att installera Ubuntu är busenkelt och tar max en halvtimme om du har en slö dator, men sen blir det värre…

Att installera program i Ubuntu är nämligen jättervårt. Jag ska nu avslöja varför det är så där jättesvårt. Det är jättesvårt för att man försöker göra som man är van från Windows eller MacOS, det vill säga letar runt på tusen och ett ställen på Internet och då är det svårt, för att det är fel sätt.

Tänker man i stället ungefär som man gör med en iPhone eller en Android-lur hittar man snart det rätta sättet och då är det busenkelt. Tittar du under Program, så hittar du Programcentral för Ubuntu och där bör du hitta vad du letar efter. Har du mer avancerade och speciella behov finns det några andra verktyg också, men du reder dig nog med Programcentral för Ubuntu de första åren i alla fall.

Programcentralen är kanske inte jättesvår att hitta trots allt

Det finns massor av program att välja bland, för alla upptänkliga behov

Har du ett hum om vad du letar efter är det enklare att söka

Nå, ett annat, mer reellt problem är att programmen heter annorlunda. Letar du till exempel efter Photoshop för Ubuntu så går du bet, men du hittar Bildredigeraren GIMP som gör ungefär samma sak. Du hittar inte Word, men du hittar OpenOffice.org Ordbehandlare, som gör samma sak och kan hantera Word-filer, den behöver du inte ens tanka hem eftersom den finns med från början.

3 Responses to “Det svåraste med Ubuntu?”

  1. 1 John

    Jag skulle tro att Linux/Ubuntu har en ljus framtid. Android börjar bli populärt och de laddar hem ”appar” där.
    Då blir steget rätt kort till Ubuntu också. Det var värre förr att försöka lära om inbitna Windows användare.
    Jag har dock lyckats med det med bekanta vars XP har krashat och de inte har nån orginalskiva kvar.
    Då har det varit läge att installera Ubuntu och ha en kortare introduktion hur det funkar.
    Sen har det rullat på av sig själv.

  2. 2 micke

    @Johan

    Är skulle vilja hålla med dig om att Gnu/Linux har en en ljus framtid men jag är inte lika säker på det. Som det ser ut idag så kommer det inte hända så mycket innan det kommer några spel till Gnu/Linux innan Svensson får för sig att testa. När det gäller att ladda ner ”appar” hemskt ord så om jag minns rätt så kunde jag gör det i Red Hat 7.1 som kom 2001. Visset har det blivit lite bättre när det gäller grupperingen du behöver inte veta lika mycket om systemet som du var tvungen till 2001.

  3. Micke, jag måste hålla med dig om att [n]Appar verkligen är ett hemskt ord! Och jag kan nog hålla med om att det skulle behövas något spel till Linux.

    Sen skulle vara bra om något företag Hypade ett spel som bara den och sen släppte den exklusivt till Linux/Ubuntu (Gärna med en förklaring om att det var för anvancerat för att kunna avnjutas på Windows).

    Det finns egentligen inget som säger att det inte skulle gå att göra riktiga spel till Linux, jag vet att det finns många win-spel som har blivit portade till Linux och när jag Googlade så hittade jag denna fina lista: http://icculus.org/lgfaq/gamelist.php

    Jag visste redan att Icculus och Loki Games har portat en massa spel till Linux, men visste inte att det var så många!


Kommentera

