Här är GIMP-skolan

09Jan11

*FLASH*: En nygjord GIMP-skola håller på att växa fram på http://svar42.wordpress.com/. Du hittar de färdiga lektionerna på http://svar42.wordpress.com/tag/gimpskolan/.

Jag säger inte att den är färdig, men här är Nya GIMP-skolan, så långt den kommit hittills. Tjugotre lektioner har jag fått ihop. Nu ska jag nog försöka få lite tid att plåta också. Jag har lagt mig till med ett nytt kamerahus… Därmed har jag spenderat de pengar jag sparat på att använda GIMP.

  1. Nästan nio tusen kronor att spara!
  2. Hämta GIMP och bekanta dig med programmet
  3. Bland pixel och megapixel
  4. Skala bilder — inte bananer – hur du anpassar bilderna till webben eller så du kan maila dem  till kompisen
  5. Beskär bilder med GIMP – många bilder blir bättre om du tar bort det som stör
  6. Rätta till sneda bilder med GIMP – ifall du inte lyckats hålla kameran rakt
  7. Har du missat Nya GIMP-skolan?
  8. Spara mer än arton tusen kronor med GIMP – avancerat knep inte minst för dig som plåtar höga hus
  9. Ta bort röda ögon med GIMP
  10. GIMP finns alltid till hands
  11. Automatiska filter fixar färgstick och kontrast
  12. Dags för skärpning! – hur man gör bilderna skarpare
  13. Dags för en liten summering
  14. Svartvita bilder
  15. Mera svartvitt — gör gamla bilder av nya
  16. Vi gräver i GIMPs verktygslåda.
  17. Frilägga en bild med GIMP – hur du ”klipper ut” motivet från bakgrunden
  18. Skönhetsoperera bilden med GIMP – hur man tar bort acne, eller som här en soptunna.
  19. Egna penslar till GIMP
  20. Arbeta med lager i GIMP
  21. Snygga kurvor i GIMP – hur du justerar färgerna mer avancerat
  22. Inte bara GIMP
  23. Slät hud med GIMP NY!

GIMP är ett gratis bildbehandlingsprogram i ungefär samma stil som Photoshop och  som finns bland annat till Linux, Windows och Mac. Alla som har en digitalkamera borde också ha GIMP och kan hämta det från http://www.gimp.org/

Gillade du Nya GIMP-skolan vill du kanske läsa också mina andra foto- och grafikrelaterade texter. Leta här:

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

23 Responses to “Här är GIMP-skolan”

  1. Hej!
    Tänkte fråga om det går att göra huden ”mjuk och fin” i GIMP? Som i Photoshop? alltså genom att duplicera lager och sedan sudda så ögonen, munnen m.m blir skarpt!?

  2. 4 Lennart Lundquist

    Kommer det något om animering i GIMP framåt?? Annars mycket bra skola. Tack.
    Lennart Lundquist

  3. Hur gör jag en logotype transparent?

  4. HEjSann & hallå!!!
    Är helt ny med GIMP. Har jobbat i många år med PhotoShop. Men vill prova GIMP.

    Tänkte prova att scanna i ett foto. Finns denna möjlighet att scanna direkt via/i GIMP???

    /Christian

    • 7 urbananjar

      Jodå, det går. Nu var det ett tag sen – har ingen scanner just nu, men File — Scan borde funka. Kör man svenska inställningar borde det vara Arkiv — skanna.

      Sen är det en aning lärtröskel mellan GIMP och PS. Jag var tvungen att köra PS på en fotokurs i vintras och det tog nog ett par timmar innan jag var helt på banan, men innan kvällen var slut satt jag och tipsade om PS-knep 😉

      Grunden är ändå att kunna behandla bilder — sen hittar man nog i verktygslådan vad det lider

      • ahhh, så enkelt det var…

        Letade efter importera (ps) eller något den stilen

        Tänke jobba en hel del med GMIP under en period för att se om jag kan vänja mig. Har jobbat i många år med PS. 😉

        TACK för hjälpen

      • 9 urbananjar

        Lycka till! Du får förmodligen komplettera med Ufraw ifall du plåtar i RAW.

        //U

  5. Hej!
    Om jag vill göra en större bild med flera av mina foton på en och samma bild,där bilderna liger lite huller om buller bredvid varandra??hur gör jag då ?

    • 11 urbananjar

      Där satte du dit mig. Går säkert att göra i GIMP iofs, men jag tror det finns nån app som gör detta automagiskt. Har aldrig gjort…

  6. Just övergått fr Lightroom till Gimp. Tycker ja hittar allt jag behövt i LR. Inte är det heller så svårt att lära sig trots att jag är 65+?. Med hälsningar från Österbotten Vörå.

  7. Get vibration machine

  8. what is a chiropodist

  9. 11/27/2016 I’m gratified by the manner in which https://ubuntufranborjan.wordpress.com deals with this type of topic! Generally to the point, often controversial, always well-researched as well as challenging.


  1. 1 Kamerateknik för idoiter börjar här och nu! « Press Enter News Agency
  2. 2 Men hur mycket ljus är lagom? « Press Enter News Agency
  3. 3 Hur svårt kan det vara? « Press Enter News Agency
  4. 4 Skit i exponeringen och fixa bilderna i datorn? « Press Enter News Agency
  5. 5 Finns det alternativ till Photoshop? « Bollnäs Fotoklubb
  6. 6 Allt datorfix med bilder är inte fusk « Press Enter News Agency
  7. 7 De första fotoartiklarna « Press Enter News Agency
  8. 8 Web Site

Kommentera

