Snygga kurvor i GIMP

02Jan11

Nu tror ni kanske att ni ska få se något sexigt och naket, men mina drömmar om att bli flickfotograf av det slaget la jag ner innan jag ens började, sisådär i femtonårsåldern. Jag snackar om färgkurvor i GIMP och det är ett väldigt avancerat sätt att justera färg, ljus, kontrast och genomskinlighet i en bild. Tack och lov behöver man inte begripa matten bakom det hela, det är bara att leka med kurvorna och se hur det påverkar bilden.


Här en bild på Annika Norlin, (alias Säkert!, Hello Saferide). Vi ser att jag inte helt lyckats med ljuset i ansiktet. Det kan man justera med Färger — Kurvor..

Här drar jag upp kurvan rent allmänt men justerar också lite separat i den blå och den röda kanalen. Dra i kurvan och titta på bilden. Växla kanal och fortsätt. Klicka OK när du är nöjd.

Det behövs normalt sett inga våldsamma förändringar.

Så här tycker jag det blev rätt bra.

Men man kan använda den här kontrollen för att åstadkomma rättså skruvade effekter.

Eller varför inte leka lite i svartvitt?

 

Läs mer… Här är GIMP-skolan

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 Responses to “Snygga kurvor i GIMP”

  1. 1 Björn Eklund

    Hej
    Jag är ytterligare en som gått över helt till Ubuntu, nu ver 10.10.
    Har en stationär Fujitsu Siemens, som kom som hyrdator genom jobbet.
    Den hade Win XP från början men nu endast u10.10
    En laptop Compaq nx6325, som jag fick av min svärson.. också med 10 10 på
    Bägge fungerar helt perfect och jag har aldrig haft några problem med dem, kanske för att jag bara installerat genom den ”automatiska” modellen, utan att själv varit inne o pillat i partitioner mm.

    Fick i helgen ta över en laptop med Vista installerat. Tänkte att man får ge det en chans om inte annat så för jämförelsens skull. Mycket krångel,s å jag blåste ur den och installerad om op- Efter en massa långdragna uppdateringar provade jag ett tag, men säger bara det blir nog Ubuntu på den med.

    Håller lite kurser på jobbet i vårt föreningshus. Där har vi 6 vistadatorer i datarummet. Är ju så illa tvungen att jobba med MS då men jag har altid med mig en skiva med Ubuntu, så jag kan visa skillnaden och påvisa fördelarna med Linux.
    Har lyckats få några att anama det nya och installera Ubuntu, de flesta med dual boot, så man har både hängslen o livrem, för säkerhets skull.
    I förra veckan var det dock en kompis som installerade Ubuntu, provkörde över helgen med sin son, kom tillbaks och sa att nu åker Windows ut hemma hos mig.

    Känns kul att kunna sprida kunskap om Ubuntu och att det är ett system så mycket smidigare, trevligare och säkrare än Windows.
    Glad att det finns så många eldsjälar, som håller projekten igång och återkommer med ytterligare förbättringar i ett bra system. Tack

  2. ibanez rules

  3. Hello There. I found your weblog using msn. That is a really neatly written article. I will be sure to bookmark it and return to learn more of your useful information. Thanks for the post. I’ll definitely return.

  4. 12/23/2016 @ 19:02:37 Appreciate https://ubuntufranborjan.wordpress.com– extremely informative and much to see!


  1. 1 En startsida för alla som plåtar eller tänker börja « Press Enter News Agency

Kommentera

