Egna penslar till GIMP

27Dec10

Nya GIMP-skolan rullar vidare.  Nu kommer en del lite mer ovanliga knep, som du förmodligen inte kommer att använda varje dag. Ett och annat kommer kanske att upplevas som avancerat och somliga finesser kanske verkar onödiga, men vad du behöver eller inte behöver beror ju på dina bilder och vad du vill göra med dem.

Säkert har du hittat penslarna i GIMP. Om inte, gå in under Fönster i menyraden och öppna upp Lager, kanaler och slingor. Men det du kanske inte vet är att man kan hitta massor med nya penslar på Nätet. Men det var inte det vi skulle tala om här utan hur du gör dina egna penslar och får dem att funka i GIMP.

Penslarna i GIMP. Du kan hitta fler på Nätet eller, som nedan göra egna.

En pensel är helt enkelt en bild som du gör i GIMP men för att den ska funka ska den ha ett speciellt filformat, en speciell filändelse och sparas på ett speciellt ställe. Jag har till exempel skrivit Foto: Urban Anjar © 2010 i en bild. Det blir bäst om man har en transparent, alltså genomskinlig, bakgrund. Jag valde att också göra texten lite halvgenomskinlig genom att sätta opaciteten till 50%

Jag sparar sedan bilden som GIMP-pensel med filändelsen gbr och lägger den i mappen /home/urban/.gimp-2.6/brushes Sökvägen blir ju förstås lite annorlunda för dig om du inte heter just Urban. Likaså kanske det funkar aningen annorlunda om du kör Windows eller Mac.

Stäng GIMP och starta programmet igen för att få en nya penseln att synas och fungera.

Här ser vi hur den nya penseln kommit till användning. Längst ner till höger i bilden. Titta noga på skärmdumpen ovan också, så ser du att även där har jag använt en hemgjord pensel.

 

Läs mer… Här är GIMP-skolan

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 Responses to “Egna penslar till GIMP”

  1. 1 fdsvensson

    Hej Urban jag är väldigt glad att du inte deppade ner dej efter Pcforallas klantighet och slängde bort den bästa Gimpskolan på svenska. Jag har haft en strulig höst, men nu tänker jag komma igen. Jag är mycket nyfiken så det här ska bli roligt. Jag är bara att hälsar på som hastigast nu då jag bara har mobilen, men kommer snart igen med min dator i högsta hugg.

    fd,svensson
    Lasse

  2. Jo, egna penslar är ju mycket användbart.

    Jag har gjort en med min vattenstämpel som jag numera använder på den flesta bilder jag lägger ut på nätet.

  3. 3 Apan

    Hmm, jag förstod inte det där med att ”man kan göra” egna penslar. Vars skulle man klicka? Nu är det ju fyra år sedan så saker har ju förändrats så jag läser igenom texten igen 🙂


  1. 1 En startsida för alla som plåtar eller tänker börja « Press Enter News Agency
  2. 2 western wear outlet

Kommentera

