Apple försöker tysta WikiLeaks

22Dec10

Jag skrev häromdagen om att Apple begränsar yttrandefriheten genom att kontrollera vilka ”appar” som får finnas till iPad och iPhone och också har synpunkter på rena redaktionella överväganden när det gäller innehållet. Nu verkar det som det har hänt igen i och med att en app som underlättade kontakt med det kontroversiella WikiLeaks. Nåväl, Apple har inte förklarat varför appen dragits in, men tills de kommer med en trovärdig förklaring tar jag mig friheten att kalla det censur.

Motsvarande app för Android finns fortfarande tillgänglig. Jag tror det händer ihop — Fri programvara och yttrandefrihet.

Jag är också övertygad om att vi innan sommmaren, eller i alla fall innan nästa jul har gott om ”paddar” på marknaden, som är billigare, bättre och baserade på fri programvara och öppen källkod och som inte lägger sig i varifrån du hämtar dina nyheter. Ubuntu 11.04 kommer att vara klippt och skuren för ”paddar”.

Alltså, jag är fullt medveten om att WikiLeaks är kontroversiellt och att deras ledare är i blåsväder, men det är inget skäl att censurera.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

No Responses Yet to “Apple försöker tysta WikiLeaks”

  1. Kommentera

Kommentera

