Intresse för BILDning

20Dec10

Jag noterar att mitt gamla blogginlägg Endast tomten är naken – KÄNSLIGA TITTARE VARNAS googlas upp av många i dessa dagar. Jag utgår (även om andra tolkningar är möjliga) ifrån att det beror på ett spirande intresse för bildskapande i datorn. Just detta inlägg är ju en teaser till min Inkscape-skola som handlar hur man kommer igång  med Inkscape, ett fritt vektorbaserat illustrationsprogram i stil med Illustrator.

En naken tomte under bearbetning i Inkscape

För dig som är mer intresserad av bitmap-bilder och fotobearbetning kan jag rekommendera min nya GIMP-skola där du lär dig grunderna i hur man bearbetar sina bilder med GIMP som är ett program i stil med Photoshop.

Bägge de här programmen finns till de flesta olika operativsystem, bland annat Ubuntu, Windows och Mac, kan hämtas gratis (och lagligt) på Internet och har öppen källkod.

Jag vet inte hur det blir framöver, om jag hinner sitta något vid datorn eller om glögg, snöröjning, umgänge, julstök, fågelmatning och kanske en och annan skidtur på Alvaret kommer att ta upp all min tid. Blir det nåt vid datorn kanhända jag gräver lite djupare i GIMP, för det programmet kan mycket mer än vad jag hittills har avslöjat.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

No Responses Yet to “Intresse för BILDning”

  1. Kommentera

Kommentera

