Apple begränsar yttrandefriheten

19Dec10

På många önskelistor står i år Apples iPad och vad jag förstår går försäljningen bra. Utan tvekan är det en läcker liten apparat, men slutenheten får mig att tveka. Det visar sig att Apple har släppt en riktig censurpadda och den kan vi nog klara oss utan.

Alltså att mjukvaran är proprietär och dessutom bara kan och får köras på Apples hårdvara, bara en sån sak kan få många av mina vänner att gå i taket. Jag ser det också som ett klart minus, men kanske skulle jag kunna leva med det.

Det stora bekymret är Apples järngrepp över själva innehållet. Jag kan leva med det när det gäller en telefon, där det där med att läsa tidningar, böcker och andra media är en sekundär funktion.

Men iPad är en läsplatta. Den primära funktionen är att läsa tidningar och böcker och ta del av andra typer av media då bör yttrandefrihetens normer gälla. Apple ska inte bestämma över vad jag ska läsa, vilken konst jag ska se på, vilka debatter jag vill följa, vilka argument jag ska finna giltiga, vilken musik jag ska lyssna på, vilka filmer jag ska se.

Apple censurerar dock stenhårt och lägger sig i tidningarnas redaktionella bedömningar och dito planering. Ännu talas det mest om att innehåll med lite för mycket hud har stängts ute. Jag kan klara mig utan att titta på bröstvårtor via nätet, men det är inget Apple ska bestämma över.

Väsentligt allvarligare blir det när andra typer av innehåll som kan uppfattas som stötande censureras. Religionskritik ligger illa till. Det finns alltid någon som skriker högt över sådant — se bara på debatten runt Vilks rondellhund.

I många skolor i USA spärras innehåll från Amnesty International. Kommer Apple att släppa fram innehåll från dem eller ska de censureras?

Ärligt talat tror jag vi klarar oss utan Apples censurpadda. Rimligtvis kommer öppnare lösningar. Ubuntu kommer nog i sin nästa version att vara som klippt och skuret för läsplattor. Jag har tid att vänta.

http://aftonbladet.se/pryl/article6516077.ab

http://www.aftonbladet.se/kultur/article8261226.ab

4 Responses to “Apple begränsar yttrandefriheten”

  1. 1 Jonas Nilsson

    För det första: iPad är ingen läsplatta. Kindle är en läsplatta, den är gjord för att läsa böcker på. Den stora skillnaden här är att du kan installera program och spel på en iPad för att få den att göra det du vill. Vill du ha den som en fjärrkontroll så kan du använda den så. Vill du soffsurfa med den så gör du det. Det finns inget som säger att den primära funktionen är att läsa böcker och tidningar. Den blir vad du vill att den ska vara.

    För det andra: iPad kan läsa PDF-filer, du kan ladda in precis vad du vill i den. Vill du kolla på porr så är det helt upp till dig, Apple begränsar inget på den punkten.

    99% av all censur-kritik mot Apple handlar om deras ekosystem och reglerna för iTunes Store (App Store), men det är ju just det som är den stora fördelen jämfört med konkurrenterna. Jag vet att de appar jag laddar ner inte innehåller trojaner och ringer dyra betalsamtal eller kopierar emailadresserna från min adressbok. Passar det inte – köp något annat i stället för att försöka få det att låta som att Apple bryter mot de mänskliga rättigheterna.

    Visst kan nya Ubuntu bli välanpassat för surfplattor i nästa generation, men mängden pill man måste göra själv för att få något att funka skrämmer bort alla utom de redan (linux-)frälsta. Tyvärr.

  2. 2 urbananjar

    Att Apple kollar att apparna rent tekniskt är okej och inte innehåller trojaner eller annat skadligt är helt OK och Ubuntu gör ungefär samma sak för att program ska hamna i förråden.

    Det problematiska är att när en tidning ska skapa en app som underlättar läsandet så kontrollerar Apple också tidningens innehåll så att det inte är snuskigt, religionskritiskt eller politiskt olämpligt. Det är beslut som bör tas av redaktionen utan någon annan inblandning. Sen beslutar förstås jag som läsare om jag vill läsa tidningen eller om jag anser den vara för smaklös eller extrem.

    Gissningsvis kommer det läsplattor med Ubuntu och diverse andra linuxvarianter förinstallerat och det behöver inte bli mer pill med dem än med iPad

    En skilland mellan AppStore och Ubuntus förråd är också att som Ubuntist REKOMMENDERAS du starkt att tanka program från förråden eftersom det är enklare, säkrare och för att uppdateringarna då sker enkelt, men du FÅR hämta och installera program på andra sätt. Med censurpaddan är du tvungen att tanka via AppStore.

  3. 3 Tobias

    Om man känner att man vågar sig på å jailbreaka så kan man installera vilka apps och spel man vill utan att Apple har godkänt dom.

    • 4 urbananjar

      Jo, men då är man inne på pill och krångel och ett visst risktagande. Det brukar alltid finnas mer eller mindre riskabla vägar runt censur, men det gör den inte rätt för det.


Kommentera

