Se upp för förfalskningar!

10Dec10

Att nybörjare, som har fullt upp att hitta programmen och ta reda på var man sparar sina filer kan ha lite ont om tid och ork att fördjupa sig i Ubuntus syften, mål och historia är inget konstigt. I början räcker det med att konstatera att Ubuntu är en hög med bra program som man hämtar gratis.

Men så mognar man som ubuntuanvändare och känner att man kan, vill och orkar hjälpa till en smula. Då är det också dags att fundera över Ubuntus filosofi. Den finns beskriven på lite olika ställen, men en av de bästa sammanställningarna finns i första kapitlet i The Official Ubuntu Book. Boken finns på nätet men kan också köpas på papper vilket jag rekommenderar.

Vill man försöka hålla sig till dessa rättesnören är man välkommen att bidra till Ubuntu. Vill man inte göra det finns det andra projekt, utanför Ubuntu-sfären där man kanske passar bättre. Eller varför inte samla frimärken i stället… Riktig Ubuntu är inte bara mjukvara utan lika mycket filosofi.

Att låtsas företräda Ubuntu utan att exempelvis respektera Ubuntus uppförandekod är falsk marknadsföring och varumärkessnyltande.

Ubuntu på riktigt finns hos Ubuntu Sverige, http://ubuntu-se.org och http://www.ubuntu.com/.  Se upp för förfalskningar därute.

 

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 Responses to “Se upp för förfalskningar!”

  1. Jag tycker man ska läsa hur man blir ett Loco , där står saker som jag inte tror att någon av de blivande Locomedlemmarna vet. Man skall inte förglömma att vi har haft ett par sektmål här i Sverige. Jag tog How to be a Loco och gämförde den med hur företag och instituioner ordnade så att de följare de får hamnar i ett sekt liknande tillstånd, det går att läsa på wikipedia/cult

    Så läskigt är det och jag tycker att man borde veta vad det hela handlar om innan man bygger sandslott och krigar i sandlådan bredvid ankdammen :p

    Jag har inte skrivit detta på portalen då de har krig i sandlådan där men jag vet hur engagerad du är så därför lägger jag det här. Jag kan bara nämna att sientologikyrkan kom upp i sammanhanget. Så därför tänk er noga för innan det är försent.

    Lasse


Kommentera

