Skönhetsoperera bilden med GIMP

22Nov10

I det här avsnittet av GIMP-skolan ska vi arbeta med kloningsverktyget. Hur mycket man ska städa bilderna är en omdebatterad fråga.  Är det till exempel rätt att ta bort acne och myggbett? Födelsemärken? Bröstförstoring? Här har jag en bild hemifrån bygatan, men det råkade vara soptömningsdag. Jag tycker att soptunnan misspryder bilden en aning. Vi ska se hur jag gör för att trolla bort den.

Jag zoomar in rejält så att jag ser vad jag gör (Förstoringsglaset).

Sen tar jag fram kloningsverktyget. Meningen är att jag ska ”måla över” soptunnan med valda delar gräs, stenmur och lövverk och det kan jag göra med det verktyget. På samma sätt kan jag lägga ny hud på finnar exempelvis. Verktyget funkar så att man trycker ner tangenten [Ctrl] och klickar där man vill hämta bildelement och sedan målar man med det. Hämtningsstället flyttar med allteftersom man målar.

Här hämtar jag gräs vid den gröna pilen och ”planterar” det vid den röda pilen. Jag har redan lagt lite stenmur över tunnan.

Här är soptunnan borttrollad, på bara några sekunder. Tittar man noga ser man att det inte är helt perfekt, men det märks knappast på den färdiga bilden.

Här är den färdiga bilden.

Det kan vara lönt att experimentera med olika penslar liksom olika opacitet med det här verktyget. För att ta bort finnar kan det funka bättre med en mjuk luddig pensel och lite mer genomskinlig färg och att lägga på lager på lager.

Vad tycker du? När är det rätt att ändra bilder på det här viset? När ska man inte göra det?

 

Läs mer… Här är GIMP-skolan


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

4 Responses to “Skönhetsoperera bilden med GIMP”

  1. Vad roligt att få veta vad den knappen gör, jag fick lära mig det där med PS i skolan, men hade inte tänkt på att det är samma lika i GIMP, som är mitt val för bildhantering här hemma.

  2. 2 urbananjar

    Det är rätt mycket som är likt i Photoshop och GIMP.

    Jag roade mig att leka ”följa John” när nån tidning körde en serie med Photoshoptips och det mesta kunde jag matcha rakt av.

  3. 3 baaaartil

    Absolut så kan man göra så här.
    Ditt exempel med soptunnan är ju helt perfekt.
    Har man sedan en tonåring hemma som absolut inte vill ha bort sina tonårsfinnar så inget fel i det.
    Orginalet finns ju kvar för tonåringen att se på när han/hon blir större *ler*.


  1. 1 En startsida för alla som plåtar eller tänker börja « Press Enter News Agency

Kommentera

