Svartvita bilder

17Nov10

Svartvita bilder ger en dokumentär känsla vilket signalerar trovärdighet och äkthet. skrev Per Schlingmann, moderaternas föredetta partisekreterare. Jag tror karln kar en poäng i det. I alla fall verkar svartvita bilder komma tillbaka och även om man plåtat i färg kan man med GIMP göra om bilden till svartvitt.

Vi börjar med en helt vanlig färgbild. Beskär den efter behov och skalar den till rätt storlek, eller ännu hellre lite mindre, för att skapa utrymme för en vit kant. Fixa till kontrasten vid behov. Men spara alltid Oskarp mask till sist.

Gör bilden svartvit genom att gå in på Färger — avmätta. Du kan välja Ljushet, Luminans eller Medel, det är bara att prova vilket du tycker bäst om. Här körde jag med Medel. Kanske är du nöjd där men jag ville få det att verkligen se ut som ett svartvitt kort.

Kanten gjorde jag i två steg, båda gångerna med Filter — Dekor — Lägg till kant. Först la jag till en vit kant (FFFFFF) och sedan la jag på en ljusgrå (E6E6E6) kant på det för att avgränsa mot den vita bakgrunden här på sidan. Deltavärdet satte jag till 1.

Läs mer… Här är GIMP-skolan

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

4 Responses to “Svartvita bilder”

  1. The subsequent time I learn a weblog, I hope that it doesnt disappoint me as a lot as this one. I mean, I know it was my option to learn, but I actually thought youd have something fascinating to say. All I hear is a bunch of whining about something that you could possibly fix in case you werent too busy looking for attention.

  2. I used to be very happy to seek out this internet-site.I wished to thanks to your time for this glorious learn!! I positively enjoying every little bit of it and I have you bookmarked to check out new stuff you blog post.


  1. 1 En startsida för alla som plåtar eller tänker börja « Press Enter News Agency
  2. 2 taxes

Kommentera

