Automatiska filter fixar färgstick och kontrast

16Nov10

Ibland har bilderna lite dassiga färger. Det finns finfina manuella verktyg för att fixa sådant i GIMP, men har du som jag brådis och många bilder att ta hand om, kan det vara värt att prova några automatiska verktyg först. GIMP-skolan går vidare med hur du bättrar på kontrasten och tar bort färgstick i bilderna.

De här verktygen i GIMP ligger under Färger – Auto i menyraden över bilden och mina favoriter är Färger – Auto –  Vitbalans och Färger – Auto – Sträcker ut kontrast. Du kommer kanske inte att gilla allt de här färgfiltren gör med dina bilder, så var beredd att ångra, Ctrl – Z, ifall det inte blir bra, eller i alla fall bättre.

Det finns några automatiska filter till, men vad gäller dem har jag antingen inte märkt någon skillnad eller inte gillat resultatet, men prova och bilda dig en egen uppfattning och dela med dig av dina erfarenheter.

Vi tittar på några bilder före respektive efter behandling med de här Auto-verktygen

Ostindienfararen Götheborg en riktig skitvädersdag.

Samma bild efter behandling.

Dimmig gryning i södra Halland. Före.

Efter.
Nu var det här ett par bilder som jag valt ut för att tydligt visa vilken skillnad de här färgfixarna gör. På mer normala bilder är skillnaden mer subtil, men jag tycker oftast det blir bättre, men långt ifrån alltid. Jag kan inte bestämma mig för om bilden med hästarna kanske trots allt var bättre med lite tydligare morgonrodnad. Vad tycker du?

Läs mer… Här är GIMP-skolan

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

4 Responses to “Automatiska filter fixar färgstick och kontrast”

  1. 1 Lennart Lundquist

    Jag är absolut ingen foto eller bildexpert, nej långt ifrån. Men som mina ögon uppfattar bilderna så blir det såhär: den översta (oredigerade) bilden ser ”dimmig” ut medan den undre ser mer ut som om det kom rök någonstans ifrån. Åsikt från en novis.

    • 2 urbananjar

      Ja, och dimma var det så där i gryningen även om det dåliga ljuset och antagligen tokhögt ISO-tal bidrog med en massa brus.

      Just på den här bilden kan jag tycka att de automatiska filtren var lite tveksamma, men effekten var i alla fall tydlig vilket var vad jag var ute efter rent pedagogiskt. På de flesta bilderna är effekten en ganska svår att se i alla fall på en nerminskad webbild.

      Hur eller hur kan man testa vad filtren gör med ens bilder. Gillar man inte resultaten kan man alltid välja att ångra och återgå till tidigare läge.


  1. 1 En startsida för alla som plåtar eller tänker börja « Press Enter News Agency

Kommentera

