Ta bort röda ögon med GIMP

15Nov10

Röda ögon undviker man när man köper kamera och vid fototillfället. Jag har inga bilder med röda ögon, så jag fick låna från Wikipedia. Knepen handlar om att ordna så bra belysning som möjligt innan man plåtar och att om möjligt inte ha blixten för nära objektivet. Själv har jag en lös blixt med en ”bouncer” (=plastlock som sprider ljuset) och oftast riktar jag blixten upp mot taket. Plåtar jag med primitivare utrustning provar jag med ett tunt vitt papper framför blixten. Men nu ska vi diskutera vad man kan göra med GIMP.

Nåväl, har man bilder med röda ögon kan GIMP råda bot på detta. Personligen blir jag väldigt störd av röda ögon i bilder, betydligt mer störd än jag blir av andra fotografblundrar, så snälla, fixa till det, för det är väldigt enkelt.

Markera området runt ögonen. Jag använder här Rektangelmarkeringsverktyg. Den modige markerar hela bilden, men det kan bli knepiga effekter om det är andra starkt röda saker i bilden, men man behöver sällan vara så petig att man bara markerar pupillen.

Det verktyg du sedan ska använda ligger under Filter — Förbättra — Ta bort röda ögon.

Kontrollera på förhandsgranskningen, justera vid behov tröskelvärdet och klicka sedan på OK.

Färdigt! Observera att ”glimten” finns kvar i ögat vilket gör den här metoden betydligt bättre än att bara måla över med svart.

Lägg gärna märke till att jag fixat bort lite röda prickar också (acne? myggbett? — jag är ingen hudläkare). Hur det går till får vi diskutera en annan gång. Tycker ni förresten att det är OK att göra sådana ”skönhetsoperationer” på bilder eller ska det vara naturligt?

Läs mer… Här är GIMP-skolan

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

11 Responses to “Ta bort röda ögon med GIMP”

  1. 1 Lennart Lundquist

    Jag tycker det är Ok att manipulera bilder lite grann om personen på bilden är med på det. Eller bilden föreställer mig själv. I övrigt tycker jag inte man ska ta bort sånt som är naturligt, hur det än ser ut. ”Vår skönhet är naturens skapelse.”

    • 2 urbananjar

      Röda ögon är ju på ett plan naturligt; vi ser ut så om man slår en blixt rakt i nyllet. Samtidigt är det ju aldrig så vi ser våra medmänniskor eller oss själva i spegeln, så det borde vara okej att fixa.

      En finne på näsan fanns nog inte där igår och är borta igen om en vecka. Är den OK att fixa.

      En måttlig rynka kanske inte syns om jag får till ljuset mjukt och bra, men missar jag med belysningen blir den ett hårt streck. Är det OK att fixa. Jag kan tycka det.

      Att däremot göra bröstförstoringar och liknande tycker jag är över gränsen och dessutom har jag inte tid.

  2. Hur gör jag när jag får vita ögon på katt eller hund? I Photoshop finns motsvarande funktion för der som för röda ögon, men jag har inte hittat den i GIMP. (Är nybörjare, så jag blev väldigt glad när jag hittade din skola!!!)

  3. 4 urbananjar

    Jag har ingen större erfarenhet av husdjursfoto och ingen alls av att fixa vita ögon i GIMP. Någon annan? Det borde ju gå att måla över med svart i nödfall.

    Annars gäller väl som med folk att försöka undvika redan vid plåtningen. Bra allmänljus så att pupillerna blir mindre och att mjuka upp blixtljuset så gott det går.

    • Tack, Urban! Då kanske det vore en funktion att be GIMP lägga till. Jag ska testa att klistra för vitt papper eller liknande som du tipsade om innan.

      • 6 urbananjar

        Har du nån exempelbild jag kan labba med och som jag får publicera ifall jag får till nåt vettigt? Skicka i så fall till urban PUNKT anjar AT gmail PUNKT com

  4. 7 Malin

    Hej!
    Hur tusan kan man ändra språket på GIMP , för när jag installerade det så fick jag det på engelska.. Hur ändrar jag till svenska?

  5. love systems online dating

  6. I keep listening to the news update speak about receiving boundless online grant applications so I have been looking around for the top site to get one. Could you tell me please, where could i find some?


  1. 1 En startsida för alla som plåtar eller tänker börja « Press Enter News Agency
  2. 2 ekhruuengsamaang-kabkaaraetnghnaa

Kommentera

