Skala bilder — inte bananer

08Nov10

Jag var inne på att bilder oftast har ”för många megapixel” för att funka bra i bloggar, på Facebook eller till att maila till någon släkting. Bilden tar för stort utrymme och tar alldeles onödigt lång tid att skicka. Likaså kan en uppsats eller presentation med några obearbetade bilder snabbt bli svårhanterlig, i alla fall om inte datorn är en av de piggaste. Vi måste alltså förminska bilden.

Du måste alltså kunna dra ner storleken på bilden eller som det kallas i GIMP, att ”skala” bilden. Tänk nu inte ”skala” som i skala banan utan mer som skalan på en karta. Du ändrar alltså bildens skala.

I dag labbar vi med en bild som jag tagit med mobilens inbygga kamera. Även om den kameran lämnar en del övrigt att önska så blir bilderna ungefär fyra gånger så stora som jag anständigtvis kan använda här i bloggen.

Jag öppnar bilden i GIMP och letar i menyn ovanför bilden efter ordet Bild och klickar där. Då kommer en ”rullgardin” ner och där hittar vi Skala bild. Jag drar ner musen dit och klickar. Då kommer en dialogruta upp:

Just bilder till min blogg bör inte vara större än 500 bildpunkter (=pixel) på bredden. Jag skriver därför in det måttet. Höjdmåttet räknar programmet ut automagiskt när jag klickar i den rutan. Klicka sedan på Skala.

VIKTIGT! Spara den skalade bilden med ett nytt namn (Arkiv – Spara som). Detta för att inte förstöra originalbilden, som du kanske behöver i full storlek till något annat ändamål

Nu kan man ha synpunkter på den här bildens komposition. Jag tycker i alla fall att det spretar lite med bilen vars nos pekar ut ur bilden. I nästa lektion ska vi jobba vidare med samma bild, men då genom att beskära bilden.

 

Läs mer… Här är GIMP-skolan

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

7 Responses to “Skala bilder — inte bananer”

  1. 1 Bo Larsson

    Hej och tack för din redogörelse om att skala bilder.
    Mycket redig och bra instruktion.
    Kan du även förklara vad rutan för ”Kvalitet och interpolation” betyder.
    Finns i samma ruta som skala bild. Ser ingen skillnad om jag ändrar där.

    Tack

    • 2 urbananjar

      Interpolation är ju egentligen en matematisk teknik som går ut på att gissa saknade värden mellan kända dito. 1, 2, x, 4, 5 och du gissar genast att x=3

      Själva matten bakom vet jag inget om, men jag märker rätt stor skillnad om jag förstorar upp bilder drastiskt. Har också för mig att vissa metoder ger tydligt bättre resultat än andra på text, när man skalar ner skärmdumpar.

      För vanliga foton och måttliga skalningar tror jag inte det är så lätt att se nån skillnad, men jag får kanske tillfälle att återkomma till detta.

  2. 3 Lunken

    Lite overkill att använda GIMP till att skala bilder. Lite som att använda en pistmaskin för att kratta blomsterlådan. Bättre att använda tex gThumb där du kan skala en hel mapp med bilder istället för en bild i taget. 🙂

    • 4 urbananjar

      Så kan det vara, men ska man lära sig att gå brukar man lära sig att krypa först. Vi fortsätter med fler saker man kan göra i GIMP allteftersom.

  3. 5 Jan Olsson

    Hej Urban!
    Tack för en proffsig utb. i Gimp, har haft det hemma flera år utan att ha haft ork o gå in djupare i programmet, nu blir det betydligt enklare.
    Har ett litet tips dock, för att få ner stoleken på en bild så det passar mail och internetsidor använder jag en liten programvra som heter FastStone Photo Resizer. Mycket enkelt att använda och bestämma vilken storlek man vill ha på bilden…

    Kör på med Gimp nu !!

    Nice/Janne

  4. Hej urbananjar och ett STORT TACK för att du har den här Gimp-skolan.

    Tidigare har jag inte haft mer än enklare program för bildbehandling.
    Jag testade en gratismånad på Elements 10 men fattade inte ett jota dugg!
    Visste sedan tidigare att det fanns ett program som heter Gimp och som fick bästa recensioner i flera olika tidningar så när testmånaden var slut på E 10 så laddade jag ner Gimp.

    Tur som fan att jag googlade på Gimp så att jag kunde hitta din utmärkta Gimp-kurs och till och med på svenska och allt, TACK.

    Min gamla dator lade av i december och när jag nu skaffat en ny modernare med helt annat ram så ville jag testa ett bra bildbehandlingsprogram.
    Tidigare så körde jag mest paint som bildbehandling men hade även fått ett Paint Shop ProX av min son som även det är ett hyfsat program dock så var allt där på engelska vilket inte är min ”grej”.

    Nu har jag fantastiska Gimp på svenska som med din Gimp-kurs på svenska.

    Visst kan man som någon här ovan påpekat både skala och beskära med enklare program men när man har Gimp så använder jag det till allt.

    Det senaste jag testade var det där kapitlet om slät hud.
    Hade nämligen en porträttbild av mig själv som en kompis tagit.
    Han har en sådan där super-canon med fullständigt obamhärtigt avslöjande optik *skrattar* så på den redigerade bilden så är 60-åriga gubben inte lika fullt rynkig länge.

    TACK än en gång för en utmärkt Gimp-kurs!

    Med vänliga hälsningar.
    Bertil Olsson


  1. 1 En startsida för alla som plåtar eller tänker börja « Press Enter News Agency

Kommentera

