Hur utnyttjar vi skärmarna egentligen?

30Okt10

Applikationer och operativsystem stjäl skärmutrymme där det är som mest dyrbart, nämligen uppe och nere. I just det här fallet spelar det heller föga roll om du kör Windows, Mac eller Ubuntu. Det är ungefär lika illa tänkt överallt.

Nuförtiden har de flesta en riktigt bred skärm, så kallad wide screen. Det är toppen när man ska titta på film, men i alla fall på jobbet är det förhoppningevis något som inte upptar alltför stor del av arbetstiden.

I stället jobbar vi med dokument av olika slag som i huvudsak breder ut sig i höjdled. Ordbehandlingsdokument, pdf-filer osv. De flesta ska efterlikna papper och är kanske också avsedda att skrivas ut förr eller senare.

Det är inte heller bra att låta text breda ut sig för mycket horisontellt. Det är en typografisk sanning att texten då blir svårare att läsa. Titta på vilken tidning som helst på papper eller på webben, så har man smala spalter som sträcker sig på höjden.

Men när vi jobbar i datorn betyder det här att vi har gott om plats på sidorna medan skärmutrymmet i höjdled fortfarande är en i högsta grad begrändad resurs. Illa då att både operativsystem och applikationer stjäl just av det utrymmet genom att placera en massa menyer, paneler, ikoner och annat junk precis där de stör som mest. I just det här fallet spelar det heller föga roll om du kör Windows, Mac eller Ubuntu. Det är ungefär lika illa tänkt överallt.

Operativsystemen brukar gå att konfigurera om en del, men eftersom designen är gjord som den är gjord brukar det se apfult ut om man flyttar paneler, dockor, aktivitetsfält eller vad de nu kallas till sidorna. Applikationerna är svårare att rå på. Att bara programmen stjäl fem – sex centimeter på höjden är ingen ovanlighet.

Den som bryter det här mönstret kan ha en chans att bryta igenom på marknaden. Vem vågar? Kan det vara Ubuntu? Eller är vi dömda att leka ”följa John” med de stora?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , [intressant]

6 Responses to “Hur utnyttjar vi skärmarna egentligen?”

  1. Fast trots att vi vet detta så kör vi med samma layout ändå… Jag gillade att gå från 4:3 till 16:10 men hoppet till 16:9 var ett steg för långt för mig. Jag som dom flesta andra har i dom flesta fall egentligen inget behov av ‘bredd’ på skärmen, tv/film går på widescreen-TV’n ändå så… Sen är ju 16:10/9 najs i GIMP/InkScape, men det är bara där ju…

    Men trots detta kör jag alltså panel i topp och ‘docka’ botten… Visst, jag har ‘dockan’ på att gömmas när den överlappas av ett fönster, men varför jag inte kör den i kanten av skärmen, där jag ju har gott om plats, det är bara vana… Och det där är svårast att bryta av allt, gammal invand skit…

    • 2 urbananjar

      Ja, visst och vanor som kanske delvis sträcker sig bak till den tid då skärmen klarade 40 tecken på bredden och när inverterad video var höjden av grafisk effekt…

      Vem bygger gränssnitt för dem som börjar med datorer idag? In på dagis och kolla vilka gränssnitt som funkar bäst?

      Det är för mycket konservatism och följa John.

  2. 3 Bender

    Intressant artikel och klart ett utrymme för innovation. Personligen skulle jag här kunna tänka mig ett system där man ”drar” ut menyer ur vakuum. Säg att man assignar mittenknappen på musen till meny macron. Så att t.ex. Applications öppnas om jag håller inne middle-button samtidigt som jag drar musen åt vänster. Öppnar upp webläsaren genom att trycka följt av scroll hjul nedåt t.ex. röra musen i en cirkel för att öppna upp adminstrationsmenyn etc. etc.

  3. Med tanke på att det är mycket enklare att läsa text horisontellt är det inte så konstigt att panelerna ligger horisontellt. Om man istället för text använder ikoner kan man lägga saker på sidan på det vis som Unity (gränsnittet i 11.04) gör.

    Program som däremot har så många knappar (med eventuell text) att det inte får plats horisontellt bör lägga knapparna på sidan med texten horisontellt, speciellt då det finns mycket ledig plats horisontellt.

  4. Själv har jag en pivotskärm som jag roterar runt 90 grader och för en hög och smal skärm när jag skriver i dokument.
    Jag behöver mina paneler på invanda ställen på skärmen annars är jag helt förlorad. Ibland hamnar man vid en kollegas dator som har valt att dölja startpanelen i Windows. Jag blir helt ställd varje gång jag måste ”locka” fram panelen.
    Så vanans makt är stor och det vet alla gränssnittsutvecklare. Det är snarare moderna skärmar som är ”fel”. De är designade för att visa bilder, spel och video snyggt. Inte för att sitta och jobba i dokument eller databasgränssnitt.


  1. 1 Är det här framtiden för Ubuntu? « Maths hörna

Kommentera

