Med nya Shotwell kan Ubuntu bli amatörfotografernas favorit

11Okt10

Jag har länge gillat GIMP, den fria världens motsvarighet till Photoshop, men saknat något annat verktyg för att få ett vettigt arbetsflöde när jag jobbar med många bilder. Med Shotwell i Ubuntu 10.10 tror jag att jag har hittat det jag letat efter.

Låt mig teckna en bakgrund. Jag och kameran har varit på semester — nåja det var hårt arbete för kameran. Säkerligen har jag minst ett fullt minneskort med hem i bagaget alltså cirka fem hundra bilder. Har vi varit på någon extra spännande plats har jag kanske ett par tusen bilder med mig tillbaka. Kvaliteten på bilderna sträcker sig från skit till sånt jag är mäkta nöjd och stolt över och givetvis kan jag inte ens få mina närmaste att stå ut med att kolla på två tusen bilder eller ens fem hundra.

Bland alla bilder ska jag plocka ihop en lagom mängd bilder att visa och kanske lite olika bilder beroende på vem som ska titta. Kompisarna vill nog inte se ens tjugo bilder på släkten men kanske vill kolla på desto fler fågelbilder eller gamla bilar. Släkten vill däremot se fler bilder på släktingar.

Jag behöver ett vettigt och snabbt sätt att kunna sortera upp bilderna efter kvalitet och innehåll. Här kommer Shotwell in. Programmet hämtar bilderna från kameran, sorterar dem automatiskt efter datum. Därefter kan jag titta på bilderna, betygssätta dem och sätta taggar. Betygssättningen sker genom att trycka på en siffertangent, så man behöver knappt ta blicken från bilderna. När det är klart kan jag filtrera så att bara de bästa bilderna syns.

Shotwell kan också beskära bilderna, ta bort röda ögon och förbättra dem med manuella eller automatiska verktyg. Ska man göra något mer avancerat får man förstås fortfarande ta till GIMP, men här snackar vi om vardagliga snabbfixar.

Jag har bara hunnit kolla en liten stund på Shotwell och ber att få återkomma med mer om det programmet, men det ser riktigt riktigt lovande ut.

Säkert finns det liknande verktyg att köpa, men smakar det brukar det kosta också. Se på Photoshop, som kostar som en hygglig systemkamera, ett par objektiv och en juste blixt. Ubuntu, Shotwell och GIMP är gratis och ger pengar över till fotoutrustning eller varför inte en resa till något intressant ställe. Hämta Ubuntu 10.10 du också!
—–
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 Responses to “Med nya Shotwell kan Ubuntu bli amatörfotografernas favorit”

  1. 1 Bo Larsson

    Håller med om att Shotwell är ett mycket bra program att snabbt kunna
    titta och bedöma bilder. Tillsammans med GIMP och Ufraw är det en
    vinnande kombination. Photoshop blir helt onödigt, anser jag !

  2. 2 Tom Gagner

    Verkar spännande och inte så olikt både LightRoom och Aperture. En viktig fråga – hanterar Shotwell RAW-format från de vanligaste tillverkarna som Canon och Nikon?


  1. 1 Nu finns chansen att jag ska få ordning på mina bilder « Press Enter News Agency

Kommentera

