Ordbehandlarens död

29Jul10

Håller ordbehandlingsprogrammen på att försvinna? Jag har skrivit rätt mycket i sommar, mest i min andra blogg, men inte haft något ordbehandlingsprogram igång på hela tiden. Inte Word, inte OpenOffice Writer, inte Pages eller något annat. Är det bara jag eller är det början på en trend?

Text skapas direkt på webbsidan utan onödig omväg via ett ordbehandlingsprogram

Först en historisk tillbakablick

När jag var ung, på sexti-sjuttitalet så skrev man för hand eller på skrivmaskin. Mest snackar vi om helmekaniska skrivmaskiner, men elektriska var ju lite lyx, framför allt om de hade ”suddknapp”, och höjden av lyx var IBMs maskiner med kula som gjorde att man kunde byta typsnitt.

I början på åttitalet började man kunna skriva saker på dator. Redigera i Emacs, lägga in speciella koder och köra genom ett textombrytningsprogram. Sen kunde man köra ut resultatet på en skönskrivare, som i princip var en IBM kulskrivmaskin utan tangentbord.

Så kom ordbehandlingsmaskinerna. Egentligen var de väl en dator, med ett inbyggt ordbehandlingsprogram, men de var stora och dyra. Sekreterarna på ett av mina första jobb hade såna. Sekreterare — bara en sån sak! Gubbarna lämnade in sina handskrivna texter och fick dem utskrivna på papper. Själv hade jag dator. En maffig sak från Digital Equipment och med en hyllmeter handböcker.

Till en dator hörde nästan självklart en skrivare och anledningen att koppla ihop datorer i nätverk var inte web och e-post, webben fanns inte och e-post var för begränsat,  utan framför allt att kunna dela skrivare. En annan sak som var självskriven i en dator var ett ordbehandlingsprogram. Vi snackar inte om MS Word, för det fanns inte än, vad jag kan minnas, men det fanns en hel rad andra beroende på vad man hade för dator och operativsystem. Vitsen med datorn var fortfarande att producera saker som man kunde skriva ut på papper.

Läser mindre på papper

I dag läser jag allt mindre på papper. Alltså böcker och tidningar slinker ner, men sladdriga saker utskrivna på skrivare börjar jag få ett visst motstånd mot. Läser dem oftast hellre som PDF på skärmen. Det spar skog och minskar högarna på skrivbordet.

Givetvis vill jag ha färdiga dokument i ett färdigt läsvänligt format, alltså PDF. Ordbehandlingsdokument är för ofärdiga dokument mellan vänner, som vet vad den andre har för program. Att skicka sånt till okända är närmast oförskämt.

Producerar på webben

Det ”nya” är emellertid att vi alltmer producerar texterna i något annat än ett ordbehandlingsprogram. Forum, bloggverktyg och innehållshanteringsprogram för webben har små inbyggda ordbehandlare. Du jobbar på en webbsida, i din vanliga webbläsare.

Jag vet att en och annan tar omvägen via ordbehandlingsprogrammet och laddar upp worddokument. Det brukar resultera i strul och är en vanlig anledning till frustrerade supportsamtal på jobbet. Vårt innehållshanteringssystem för webben trivs inte riktigt ihop med worddokument utan överföringen resulterar i strul och skräptecken. Min rekommendation är förstås att skriva texterna direkt i webbläsaren i stället och därmed undvika strulet.

Så har vi ju Google Documents. Behovet av ett eget ordbehandlingsprogram minskar och alldeles särskilt motiven att betala för ett sådant.

Skrivmaskinerna är nästan borta, även om en och annan står och samlar damm någonstans. Faxarna håller på att gå samma väg. Hur länge dröjer det innan man får gå på museum för att kolla på ordbehandlingsprogram?

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , ,

6 Responses to “Ordbehandlarens död”

  1. 1 TkJ

    Jag har gått över till att skriva i Word istället för direkt i webbläsaren. Dels ger Word mig mycket större möjligheter till redigering och översikt, och dels sparars det hela tiden backup utifall programmet skulle krascha. Det har hänt allt för många gånger att webbläsaren eller en flik stängts ner och jag förlorat ett inlägg. WordPress sparar förvisso backuper kontinuerling, men inte lika bra som Word.

    IMHO. 🙂

  2. 2 urbananjar

    Har inte testat Word i kombination med WordPress, men Word i kombination med Polopoly ger en massa överaskningar som du nog hellre vill vara utan. Lås vara att det brukar gå att fixa till i html-koden, men varför då använda WYSIWYG-verktyg från början? Just det, för att alla inte kan html.

    Jag hade bekymmer för många år sedan med något webverktyg som förkastade det man gjort efter en viss, rätt kort, tid. Det var fasligt irriterande om telefonen ringde eller nåt annat hände medan man skrev en text. Då gjorde jag som du…

    Ett alternativ är att använda någon ren texteditor. Min favvo är Emacs, men Notepad är helt OK. Då slipper man besväras av Words egenheter.

    Nåväl, alla hittar sitt sätt…

  3. 3 Jan

    WordPerfect i DOS, det var en ordbehandlare det!
    Det följde med en lathund att lägga över funktionstangenterna för att hålla reda på allt de kunde göra i olika kombinationer med Ctrl, Shit och Alt-tangenter.
    Men de missade steget över till grafiskt gränssnitt och förlorade mot MS Word.
    Sedermera uppköpta av Corel som skulle krossa MS-dominansen, och det väntar vi alla på fortfarande.
    Produkten lever dock vidare och version X5 släpptes i år.
    Fast själv klarar jag mig långt med min webbläsare.

  4. 4 Toledomahn

    DU gjorde det VÄLDIGT BRA i http://www.ubuntu-se.org men så här i efterhand kan man konstatera att du var FÖRE din tid!!!

    Dom tankar och ideer du hade fungerar bara MEN Ubuntu är INTE tillräckligt stora än för såna ideer!

    Ubuntu-se.org är FORTFARANDE bara för tekniknördar som INTE fattar nåt annat än bara teknik tyvärr!!

    Jag tycker personligen att PUN gör det bra men när han försökte sig på Debian så var han en riktig LOOSER enligt SID och PUN blev utkastad ganska fort från Debiangänget så DET säger ju en del!

    Vi ses om några år igen när Ubuntu plockat mera marknadsandelar!!!

    HAVE A NICE DAY!!!

    • 5 urbananjar

      Jag skulle inte ge FÖR mycket för Sids vittnesmål.

      Över huvud taget finns det lite för få lagspelare i det här gänget och varken Pun eller Sid hör till den kategorin. De sätter båda sina egna uppfattningar över Ubuntus grundpelare.

      Problemet är ju att Ubuntu inte plockar marknadsandelar utan att man gör någonting och nu verkar merknadsföringsinsatserna ha nått en verklig bottennotering. Microsoft tar inte paus för det.

      Egentligen är det väldigt enkelt: Vi är många som använder Ubuntu och är väldigt nöjda med det. Gissningsvis några tiotal tusen personer i Sverige. Antag tiotusen jämt för enkelhetens skull.

      Om var och en av dessa värvar EN ENDA ny användare blir vi 20000. Om var och en av dessa sen värvar EN ENDA ny användare blir vi 40000.

  5. 6 Louise Pettersson

    Jo jag känner igen mig om jag bara ska skriva blogginlägg eller e-post. Men ska jag skriva en längre text om jag ska arbeta med och skriva om några gånger så kommer ordbehandlaren fram och i värsta fall även metoden utskrift, märkpennor och sax för att lättare se hur jag ska kasta om bitarna sedan. Sedan slipper jag i varje fall göra en ytterligare renskrift på manuell skrivmaskin som var den metod som stod mig till buds för 20 år sen.


Kommentera

