Ta kommandot (8) — Repetition

05Jul10

Trots att jag har försökt hålla ett lågt tempo ser jag att det är en hel del saker vi har lärt oss och en liten repetition kan vara på sin plats. Känns den här repetitionen för kortfattad kanske det är bra att gå tillbaks till någon av de tidigare ”lektionerna”. Glöm inte heller att det här med kommandon är lite av överkurs. Använder du datorn till ”normala” saker som att surfa, maila, ordbehandla och umgås på Facebook kan du strunta i terminalen.

Vi har lärt oss att köra program

firefox – kör programmet Firefox

gimp & – kör programmet Gimp i bakgrunden (så att man får tillbaks prompten)

Ja, prompten, det var den här makapären

urban@yoda:~$

Vi har relativt grundligt lärt oss att byta katalog

cd — hoppa tillbaks till den egna hemmappen

cd .. — hoppa ett steg upp i filträdet

cd – — hoppa tillbaka till katalogen där du var innan

cd / — hoppa till filträdets rot

cd /etc — hoppa till en viss katalog

pwd — visar var vi är

Sökvägen kan vara absolut. Det betyder att den utgår ifrån roten och börjar med /. En relativ sökväg, som börjar där du är och skrivs aldrig med snedstreck som första tecken.

TAB-tangenten

kan du använda för att be skalet komplettera. Två tryck och du får alternativ

Återvinning

Använd uppåtpil (bland piltangenterna) för att bläddra bland gamla kommandon.

Vänster- och högerpil för att gå runt i de sparade kommandona

”Suddknappen” eller [Delete] för att ta bort.

[Ctrl]+[K] — tar bort allt till höger om markören.
[Ctrl]+[Y] — klistra in
[Ctrl]+[R] — sök bland gamla kommandon

Lista filer och mappar och titta inuti

ls — lista filer och mappar där du är
ls /etc/X11/ — lista filer i en utpekad katalog
ls -l — lång (detaljerad) lista.
ls -a — lista även dolda filer
ls -la — detaljerad lista med även dolda filer.

less /etc/passwd — titta på innehållet i filen

grep urban /etc/passwd — leta efter ordet ”urban” i filen.

ls /etc | less — gör lång utskrift mer läsbar.

Ja, snart nog kommer det lite nytt också. Repetera och ha tålamod så länge.

Tidigare avsnitt

Läs även andra bloggares åsikter om Linux, Ubuntu, kommandon, terminalen
[Intressant?]

8 Responses to “Ta kommandot (8) — Repetition”

  1. 1 Maths

    Först vill jag bara säga att din inlägg om terminalen från början har känts bra och den här lathunden kan säkert vara en bra hjälp för dom som börjar bekanta sig med terminalen.

    Men det jag undrar över är länkarna i ”innehållsförteckningen” längst ner. När jag har kommit till din sida så funkar dom som dom ska, men när jag klickar på dom inifrån min blogg, då kommer jag till min egen startsida och får ett felmeddelande. Jag använder s k taggsurfning i WordPress. Men jag har alltid kunnat klicka på andras länkar och komma rätt. Vilket jag då inte kan på den här sidan. Jag undrar varför? Å andra sidan så är det här ett marginellt ”problem” och de tänkta läsarna kommer nog direkt till din sida ändå.

  2. 4 Jan-Helge Fagerström

    Du borde ha tagit kommandona man och info redan i början. Kommandot: man kommando
    ger en kortfattad manual för kommandot. Kommandot info ger en mer detaljerad beskrivning. Med q återvänder du till promten från manualen. Hur du skall använda kommandona får du med kommandona: man man respektive info info.

    • 5 urbananjar

      De är väldigt bra kommandon, men innehållet är inte helt lättläst, därför har jag sparat dem tills läsarna är lite mer vana vid kommandon och hur de brukar se ut och fungera. Då är det lättare att tolka manualerna.

  3. 6 Rasmus

    En kommentar till ”Mer rörmokeri” (http://ubuntu-se.org/drupal/node/1409):

    Ett bra användningsområde för < är om man vill köra t.ex ett java program med en testdatafil:

    java foo test

    Har använt detta när jag testade program som skulle läsa några hundratusen rader från stin.


  1. 1 Terminalen från början « Maths hörna

Kommentera

