Terminalen för nybörjare?

24Jun10

Egentligen tycker jag inte terminalen hör hemma i en nybörjarblogg. Ubuntu funkar bra utan kryptiska kommandon och det är nog ur den grafiska pek-och-klick-synvinkeln de flesta nybörjare vill och bör börja lära sig Ubuntu.

Men så läser jag vad en person skriver efter tre dagar med Ubuntu:

Jag vill främst lära mig linux ur terminal-synpunkt som en riktig Ubuntu-nörd ;)

Ska man i sådana fall föra honom tillbaka till den ”rätta” pek-och-klickvägen eller är det kanske på sin plats att skriva lite om hur terminalen funkar och hur man sakta och försiktigt kan bekanta sig med den?

Synpunkter mottages!

9 Responses to “Terminalen för nybörjare?”

  1. 1 Maths

    Till skillnad från en del andra operativsystem som i princip har tagit bort sin terminal och bara lutar sig mot det grafiska, så har ju operativsystem som bygger på Linux valt att ha både ock. Och Ubuntu är väl inget undantag, tänker jag. Här finns allt från det mest nybörjarvänliga till det geekiga och nördiga. Så varför inte?

    Sedan är det väl en policyfråga för dig vad du lägger in i Ubuntu från början. Finns terminalen med där? Du tänkte nog inte det från början, kan jag gissa. Eller så kan det bli en ny blogg: ubuntufranterminalen 😉

    Hur som helst så blir det nog ett bra beslut du tar. (Jag var nog inte så hjälpsam där, va?)

  2. 2 Anton

    Att bekanta sig med det grafiska i Ubuntu är lika viktigt som med terminalen.. Ett bra sätt att få nybörjare att lära sig båda sätten är väl att i varje inlägg beskriva två olia vägar till samma resultat, nämligen både hur man går till väga grafiskt men också genom olika kommandon i terminalen.. På så sätt lär man ju sig både och =) Sen är det ju upp till läsaren att följa det sätt som han/hon tycker är enklast och mer intressant..

  3. 3 urbananjar

    @ Maths Nä, det var DEFINITIVT inte vad jag tänkte från början, men man kan tänka om — eller starta en ny blogg.

    @ Anton, ja, det var nog lite parallellt mellan grafiskt och terminal som jag tänkte, för i alla fall många av de grundläggande grejerna funkar på båda sätten. Men det finns förstås också en del som bara går på det ena, eller i alla fall som jag bara lyckats lära mig på det ena eller det andra.

    Nåväl, det finns utrymme för fler synpunkter. Jag bestämmer mig nog inte förrän efter helgen.

    Trevlig midsommar!

  4. 4 NilleB

    Heja Urban! 😉

    Jag röstar för både och som Anton (och kanske Maths;) föreslog.

    Jag brottas med Garmin Quest och MapSource, då behövs alla tillgängliga knep och rackarspel.

    God fortsättning på midsommarhelgen!

  5. Ja, man ska ju inte dölja det faktum att hårdvara i allmänhet saknar medskickad drivrutiner för Ubuntu, och andra Linuxapplikationer. Även en nybörjare vill till exempel kunna skriva ut, och eftersom det då ofta fordras att man googlar upp en lösning via terminalen tycker jag nog att du ska skriva om det. Annars är risken att man fastnar där och går tillbaka till MS.
    Du har ju också till exempel beskrivit hur man installerar nya versioner av Openoffice, om man nu inte vill vänta på nästa Unbuntuuppdatering, och deras version. Där kommer man inte undan terminalen, men det finns ett respektavstånd. Om man, som de flesta av oss, inte vet riktigt vad man gör när man använder terminalen finns det en gräns för hur pass många steg lösningen får ha om man ska våga ge sig på den. Du kanske ska lära ut grunderna?
    En annan sak som du gärna får blogga om är pekskärmsversionen av Ubuntu, bland annat i Smartq.

  6. 6 Jan-Helge Fagerström

    Visst skall man också lära sig att använda terminalen. Det är bara Windows, som inte har en ordentlig terminal. OS X har likadan terminal som Linux (bash). Men naturligtvis bör man också lära sig att använda det grafiska användargränssnittet.

  7. 7 Rune.K

    Fördelen med att lära sej kommando i terminalen är att de sällan förändras.
    Och det man lär sej i terminalen idag, har man sannolikt nytta av för mycket lång tid framöver.
    Nackdelen med grafiska gränssnitt är att de ändras väldigt ofta.
    Själv använder jag lika gärna terminalen som ett grafiskt gränssnitt.
    Man behöver ju inte utesluta det ena eller det andra. 😉
    Det är ungefär, som att jag lika gärna använder Windows som Kubuntu.
    Windows är bra på många saker, liksom Kubuntu 10.04 är väldigt bra på sitt sätt.

  8. 8 urbananjar

    @ Mats Deland: Hårdvaran har sällan medskickade drivrutiner, däremot brukar Ubuntu och andra linuxdistar ha väldigt gott om den varan. Dyker man på någon hårdvara som kräver terminalhackande för att få igång den bör man rapportera det som en bugg.

    @ Rune.K: Du har en del poänger där. Förutom att det grafiska ändrar sig över tid varierar det mellan olika Ubuntu-smaker och givetvis om man testar någon annan Linux-dist, BSD eller exempelvis Solaris. Kommandona är i stort sett lika över allt utom i Windows. Jag har haft stor nytta av mina kunskaper om ”linux-kommandon” i MacOS exempelvis.

    Nåväl, jag känner mig nogsamt övertalad. Det kommer en kommandoskola, men det blir delvis en repris från en tidigare blogg som numera är borta.

  9. Men snälla Urban, och med all respekt, verkligen all respekt. Du vet mycket väl att väldigt mycket hårdvara inte går att ansluta till Ubuntu (utan hackande). För att ta ett väldigt enkelt exempel: inget av de modem som just nu erbjuds av de mobila bredbandsföretagen går att ansluta till Ubuntu. Man får använda äldre modeller, med sämre prestanda, som Huawei E220. Så sent som i Ubuntu 9.10 fungerade inte ens det. Och vi vet alla att samma sak gäller otaliga tv-antenner, skrivare, scannrar och så vidare. Man kan diskutera och ha synpunkter på varför det är så, och vems fel det är och så vidare. Men man kan inte förneka faktum: utan terminalen går man som Ubuntuanvändare (och jag använder Ubuntu på fyra av mina fem datorer) förr eller senare på pumpen om man inte kan använda terminalen, eller har någon närstående som kan göra det.
    Och förresten: anmäla en bugg. Vart? Hur? Kräver definitivt ett blogginlägg det också. De bugglistor jag tagit del av befinner sig långt över min kunskapsnivå.


Kommentera

