Privat behov eller en drift att förändra världen?

17Jun10

Varför håller folk på med Linux?

Jag ser i grunden två typer av skäl att hålla på med Linux, både om jag försöker förstå mina egna bevekelsegrunder och när jag försöker förstå andra.

Det första typen är helt personliga skäl och i princip oberoende av vad andra gör; Linux är intressant. För vissa ändamål helt oundvikligt, för många andra en ekonomisk och praktisk lösning. Utifrån den här typen av skäl finns det ingen större anledning att värva fler linuxanvändare eller att hjälpa nybörjare. Däremot finns det gott om skäl att hålla på för sig själv.

Den andra typen av skäl handlar om att förändra världen. Vi reagerar på monopoltendenser och ofria program och vill göra världen en aning bättre. Enkelt uttryckt blir världen bättre ju fler vi är som använder Linux, eftersom detta samtidigt leder till att vi luckrar upp och utmanar monopoltendenserna och sätter fri mjukvara i fler händer. Fler användare blir vi genom att öppet och utåtriktat propagera för Linux och givetvis genom att på ett pedagogiskt sätt supporta nya användare.

Jag tror de flesta av oss balanserar mellan de här två typerna av skäl. Personligen tycker jag väldigt mycket om kommandoprompten, jag trivs bra med Emacs och använder gärna LaTeX, men jag inbillar mig inte ett ögonblick att dessa aspekter hos Linux kommer att förändra världen, i alla fall inte i så måtto att Anderson, Petterson och Lundström kommer att ta dem till sina hjärtan och kasta ut Windows och Word.

GNOME och OpenOffice.org är däremot sådant som gör Linux lättillgängligt för alla och envar och med smidiga och välsupportade paketeringar av Linux, som exempelvis Ubuntu finns det en helt realistisk chans att göra skillnad. Jag säger en chans — inte att det kommer att hända av sig självt.

Det finns givetvis många saker man kan göra för att förändra och förbättra världen, många olika föreningar och aktionsgrupper att gå med i och många olika välgörenhetskonton att sätta in en större eller mindre slant på. Givetvis är det mer sannolikt att man fastnar för Linux och öppen källkod som världsförbättringsmetod ifall man själv gillar att använda det.

Observera att jag inte i första hand talar om olika sorters människor. Vi har mer eller mindre av de här sidorna i oss allihopa. Vissa dagar är vi ”egon” som bara vill pilla i fred med våra datorer och andra dagar är vi ”världsförbättrare” som vill ta i tu på skarpen med monopol och inlåsningstendenser.

Kan vi se och respektera de här två sidorna hos oss själva och varandra blir det lättare att visa respekt och ha tålamod.

No Responses Yet to “Privat behov eller en drift att förändra världen?”

  1. Kommentera

Kommentera

