Tjuvstart!

25Apr10

Det är fyra dagar innan Ubuntu 10.04 LTS släpps, men idag kunde jag inte hålla mig utan uppgraderade till den  Release Candidate som finns ute.

Uppgraderingen tog någon timme, en ren installation brukar gå mycket snabbare, men på det här viset har jag dokument, bokmärken och rubbet kvar utan minsta ansträngning. Att den tog tid betyder inte att den var komplicerat. Jobbet skötte datorn själv så i stort sätt hela tiden kunde jag ostört jobba vidare med annat datorjobb — under slutet av uppgraderingen gör dock ovana bättre i att gräva i trädgårdslandet eller ta en tupplur eftersom ett och annat ”muppar sig”. Inget allvarligt, men det ser lite lustigt ut. En viss koll behöver man ha på datorn under tiden. För mig dök det upp en dialogruta med frågor som behövde besvaras innan jobbet kunde rulla vidare.

Men, frågar man sig, hur blev det då? Ja, jag måste erkänna att jag inte märker så mycket. Jag känner en viss besvikelse, men jag tror den egentligen är obefogad. Jag menar Ubuntu 9.10 var riktigt bra och nu har man finslipat ytterligare, tagit bort sånt som hindrar eller ställer till problem. Sånt märker man bara när det är ogjort. Nätverket funkar, 3D-grafiken funkar, ljudet funkar, skrivaren skriver snällt ut — det är som det ska vara.

Ubuntu 10.o4 LTS är en version som ska leva länge. Det är det förkortningen LTS står för; Long Time Support. Det betyder att man kan köra vidare på samma version tre år på skrivbordet och fem år i serverhallen. Man slipper uppgraderingar eller ominstallationer under den tiden. Under samma tid tillhandahålls buggfixar och säkerhetsuppdateringar. LTS-versionerna av Ubuntu är som bra viner, de blir bara bättre och bättre.

Men det nya utseendet då? Elegant och fräscht skulle jag säga. Personligen hade jag inget emot det bruna, men det var dags för en ansiktslyftning som en tydlig markering av att Ubuntu med god marginal är ett fullvuxet operativsystem som kan fajtas med MacOS 10.6 och Windows 7.

Vänsterknapparna, alltså att knapparna för att stänga, maximera och återställa fönster flyttats till övre vänstra hörnet, på mac-vis vande jag mig vid på mindre än en minut. No big deal.

Är du sugen på att göra samma sak? Även om det var smärtfritt för mig bör du kanske vänta tills den skarpa versionen kommer, om du är nybörjare eller om din dator är verksamhetskritisk. Den försiktige generalen väntar kanske rent av några veckor efter att Ubuntu 10.04 släpps — det brukar komma rätt många buggfixar i början, men det är din dator… För att sätta igång uppgraderingen skriver du sudo update-manager -d i terminalen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 Responses to “Tjuvstart!”

  1. 1 Daniel

    Jag hade stora problem med nätverksinställningarna i Karmic Koala, men nu fungerar det perfekt. Det var svårt att få tag i linux-drivrutiner till nätverkskortet Atheros 5001. Kommer dessa inställningar att försvinna om jag uppgraderar till 10.04?

  2. 2 urbananjar

    Jag vågar inte ge ett bestämt svar på den frågan, men oftast blir det bara enklare och enklare för varje version.

    För tre år sen fick jag lägga en hel dag på att få igång en 3G-dongel. Samma dongel med nästa version gick på en halvtimme och sen har den bara fungerat utan något pill.

    Testa med en live CD. Går nätverket igång med den så är det nog en bra idé att installera eller uppgradera. Om inte ska du nog googla ordentligt först.

  3. 3 Barre

    Kan inte låta bli att kommentera, men är Ubuntu 10.o4 LTS en ny version, jag trodde den hette 10.04? 😉

    o och 0 ligger farligt varandra på tangentbordet 😛

  4. Det är bra om 10.04 har blivit enklare än 9.10!

    Linux-konsulterna här i stan hade en gratis Ubuntu installation för ett par månader sedan. Det tog en av dem tre timmar för att få Ubuntu 9.10 att fungera på min Dell Latitude D800. Det var ändå bättre än för något år sedan när vi försökte få in Ubuntu på min Dell 8200. Det blev aldrig riktigt bra.

    Men fungerar det nu så känns det som Ubuntu lämnat betastadiet …


Kommentera

