Hypoteser om den violetta bakgrunden

06Mar10

En sak med den nya designen för Ubuntu som faktiskt ådragit sig lite kritik är bakgrunden, som går i lite oregelbundet, lila, rosa, purpur, nå, jag och att beskriva färger. Du kan se själv.

En del har svårt för den här färgskalan, men jag funderar lite mer över bildens bakgrund och historia. Först och främst filnamnet warty-final-ubuntu, som antyder att den här bilden funnits med i Ubuntu 4.10 med kodnamnet Warty Warthog och som släpptes 2004-10-20, eller i alla fall i arbetet inför det släppet.

Sen undrar jag lite över vad bilden föreställer, om den nu inte är rent nonfigurativ, men jag tror inte det. Ubuntus grundare Mark Shuttleworth är en stor rymdentusiast och kosmonaut.

Mark Shuttleworth. Foto: NASA

Jag tycker att bilden inte så lite påminner om de bilder man kan se av diverse objekt i yttre rymden. Det skulle kunna vara en delförstoring av en sådan bild, eller möjligen en konstnärlig omtolkning.

Hästhuvudsnebulosan, lägg märke till färgskalan. Foto: NOAO/AURA/NSF

Bilden är lite suddig. Kan det vara en tidig bild från Hubble-teleskopet, innan man fick ordning på dess optik?

Hubble före och efter service 1993. Foto: NASA

Nu är jag inte helt säker på att det här är den bild som verkligen kommer som defaultskrivbord till Ubuntu 10.04 LTS. Om jag inte missminner mig har bakgrundsbilden bytts omedelbart innan release tidigare. Givetvis är det också mycket enkelt att själv byta bakgrundsbild mot en favoritbild från semestern, på dina barnbarn, din båt eller något annat favoritmotiv.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 Responses to “Hypoteser om den violetta bakgrunden”

  1. 1 Lars

    Filnamnet säger dock ingenting om när den skapades. Även default-bakgrunden i Karmic heter warty-final-ubuntu.png. Trots att det faktiskt är en jpeg-bild. Kanske är filnamnet hårdkodat någonstans så att det inte går att ändra, vad vet jag.

  2. warty-final-ubuntu.png har att göra med att de inte kan ändra i gconf-filerna, och därför byter de aldrig namnet på default bakgrundsbilden. Alla defaultbilder har haft det namnet hittills.

  3. 3 urbananjar

    Nå, de har ju källkoden så den KAN säkert ändra, men det kan ju vara betydligt enklare och förnuftigare att byta filnamn i stället i stället för att pilla i kod eller komplicerade inställningsfiler och riskera att ”laga sönder” något.

  4. ksiegowosc warszawa


Kommentera

