Funkar Ubuntu på alla datorer?

05Mar10

En fråga till från Google-publiken: Funkar Ubuntu på alla datorer?

Nej är väl det korrekta svaret. Jag kommer till exempel inte att få igång det på min gamla ABC-80 som gömmer sig i källaren, inte heller på min Macintosh LC. Dessa datorer har ingen CD-spelare och inget USB-uttag, så jag kan inte ens få in Ubuntu på dem. Sen har de fel sorts processor och den ena har ingen hårddisk. Alltså, det finns urgamla datorer och en del nyare specialdatorer som inte Ubuntu klarar.

Men begränsar vi oss till vanliga datorer som kan köra Windows, så bör det funka på de flesta. I alla fall de flesta som har haft Windows XP, Windows Vista eller Windows 7. Nyare Mac-ar bör också funka att köra på, alltså så kallade Intel-macar.

Men datorer kan vara rätt olika. Min erfarenhet är att det oftast fungerar plättlätt direkt efter installation, och jag har installerat på bra många datorer, men andra har vittnat om krångel på sina datorer. Prova att köra Ubuntu från CD eller USB-minne först, så märker du om du har en lätt dator eller en krångeldator. Kolla grafiken, ljudet, skrivaren, det trådlösa nätet och 3G-dongeln, för det är väl de saker som strular mest om det nu ska strula.

Men som sagt oftast bara fungerar det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 Responses to “Funkar Ubuntu på alla datorer?”

  1. 1 rigg

    Jag upplever att det absolut inte är större problem med Ubuntu i olika datorer än att få till det med Windows, iallafall om man uppgraderar Windows i maskiner som är byggda för tidigare Windowsversioner. Jag har till exempel en 8 månader ”gammal” laptop som funkar klockrent med Ubuntu men där jag inte får igång den inbyggda kortläsaren i Windows 7. Samma sak med min gamla stationära; Varken det trådlösa eller vanliga nätverkskortet funkar med Win 7 men allt funkar klockrent med Ubuntu… Hmmm… Skrivaren, en 5 år gammal färglaserhäck trasslade i Intrepid vill jag minnas, men det var ett helsike innan det kom fungerande drivrutiner till den i Vista med,

  2. 2 urbananjar

    @rigg Nä, jag skulle nog säga att det i genomsnitt är STÖRRE problem att installera (om) Windows. Nästan alltid är det där någon drivrutin som ”krabbar”.

    På jobbet kör vi fortfarande XP som standard och nu börjar det bli krångel med att över huvud taget hitta XP-drivisar till en del nya burkar.

  3. Calgary Bus Company


Kommentera

