Gimpskolan som försvann

08Feb10

Jag hade en GIMP-skola i min gamla blogg på PC För Alla, men där den var finns nån sorts digitalt svart hål i stället. Ja, jag hade förstås en massa annat där också. Texterna hade jag lyckats rädda undan, men jag ser till min förfäran att jag lyckats missa att ladda ner bilderna. Eftersom GIMP är ett bildbehandlingsprogram (tänk Photoshop fast gratis och med öppen källkod) så är bilderna liksom rätt viktiga.

Nu funderar jag på hur jag ska göra. Men jag lutar nog åt att göra en ny skola från scratch i stället för att återanvända de gamla texterna, men vi får väl se. Medan jag bestämmer mig kan ni kolla på den här http://wiki.linuxportalen.se/index.php/Enkel_bildbehandling_med_Gimp rätt gammal, men jag tror det mesta stämmer.

GIMP är ju ett rätt avancerat program, men jag lutar åt att fokusera på hur man gör enkla vardagliga saker i första hand, som att krympa en bild så den passar på en webbsida, beskära en bild, ta bort röda ögon och så. Vad tycker du?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 Responses to “Gimpskolan som försvann”

  1. 1 Bo Larsson

    Det där med att hantera lager i GIMP tycker jag är en riktig djungel. Så lite info om det vore tacksamt.

  2. 2 urbananjar

    Jag kör sällan med lager där själv, men jag kan väl labba lite…

  3. 3 Håkan S

    Sök i Google på ”gimp anjar site:idg.se” och välj googles cachade resultat.
    Sedan finns ju denna skola: http://ubuntu-se.org/drupal/node/720

  4. Det var ju fruktansvärt. Jag har nyligen laddat hem gimp2.7 & tänkte att jag kunde gå in där för att lära. Tog dom verkligen bort en sådan bra skola utan att spara.
    Jag tittade i den innan jag började med Linux. Där stod ju allt med bra bilder & allt. Jag lider med dej.
    Mvh Lasse


Kommentera

