Fler röster om Internet Explorer

03Feb10

Ni kanske har märkt att jag inte är vidare förtjust i Internet Explorer, alltså den där webbläsaren som följer med Windows. Framför allt ogillar jag den gamla Internet Explorer 6. Senare versioner är bra mycket vassare, men når enligt min mening inte i närheten av konkurrenterna.

Nå, om det bara varit jag som hackade på IE och framför allt IE6… Jag skrev ju förstås om Google häromdan — ett rätt tungt namn.

I Storbritanien har de bildat en grupp. 3700 personer uppmanar premiärministern att städa bort IE6 inom myndighetssfären, eller i alla fall att tillåta alternativ. Argumenten är säkerhet och webbmakarnas bekymmer med att specialsnickra sidor runt buggarna i IE6.

Henrik Berggren, webbutvecklare uppmanar Microsoft att helt enkelt lägga ner produkten. Det är dags för Microsoft att börja om — gör om och gör rätt! Själv är jag lite tveksam. Ja visst det vore en god gärning att lägga ner IE, men varför skulle Microsoft ge sig in i webbläsarbranchen igen efter det? Där finns så många bra produkter ändå. Gratis dessutom, så där finns inte mycket att tjäna. De kan göra ett litet program som hjälper användaren att ladda ner en eller flera webbläsare efter egen önskan. Nåt mer behövs inte. Jo förresten, ett program för windowsupdate förstås.

Är det din dator har du säkert redan laddat ner någon annan webbläsare eller i alla fall uppgraderat till IE7 eller IE8. Annan webbläsare? Jag snackar förstås om Firefox, Chrome, Opera eller Safari. Annars är det dags!

På jobbet kan du antagligen inte och får inte. I så fall felanmäl! En så gammal och osäker produkt är ett förbiseende av er IT-avdelning. Går det inte, se i alla fall till att du får ett modernt välfungerande alternativ.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

No Responses Yet to “Fler röster om Internet Explorer”

  1. Kommentera

Kommentera

