Tack Microsoft! Släpper panikuppdatering

21Jan10

Microsoft lyssnade äntligen på myndigheter, media och bloggare. En fix till den allvarliga buggen i Internet Explorer kommer ut ikväll. Då gäller det att köra windowsupdate. Har man inte gjort det på ett tag kan man behöva köra flera gånger med omstart mellan gångerna. Läs mer hos Microsoft.

Ja, just den här pinsamma åkomman drabar förstås inte Ubuntu eller Mac, det är bara i Windows man kan bli så här äcklig. Men vi kan alla till mans behöva hålla operativsystem och program uppdaterade.

Nu är det inte så att den här fixen kommer att få mig att älska Internet Explorer, framför allt inte Internet Explorer 6. Den omoderna Internet Explorer 6 saknar allt som moderna webbläsare har, såsom flikar och anpassning till nutida webbstandarder. Det är en dinosaurie som fått leva alldeles för länge. Om du nödvändigtvis vill köra Internet Explorer, uppgradera i alla fall till IE7 eller IE8.

Personligen tror jag inte den här fixen är den sista panikfixen i Internet Explorer. Internet Explorer är konstruerad för att vara trasig och bli hackad. Tänker inte trötta er att prata om Active X och allt vad det heter.

Det finns fortfarande andra, mycket trevligare webbläsare att ladda ner. Passa på att hitta det som passar dina behov bäst i stället för att köra med det som råkade följa med.

Många har skrivit om det här, till exempel IDG Computer Sweden. TechWorld 2 DN, 2 3 GP, DI, SvD, 2 och Sydsvenskan och bland bloggarna bland andra Tommy K Johansson, Andreas Stenhall, Caught in the Act, Niklas Dougrty och undertecknad.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

10 Responses to “Tack Microsoft! Släpper panikuppdatering”

  1. Fint pubertalt uttryckt blogginlägg Urban! Börjar ledsna på linuxtalibanerna som skriver på den här bloggen. Emellanåt dyker det upp något intessant men annars är blogginläggen som så ofta väldigt anti-Microsoft mer än något annat. Sen föräras anit-Microsofttjatet med pubertala formuleringar som i det här inlägget.

    För övrigt kör jag bara Linux så du behöver inte gå igång och skrika Microsoft-älskare…

  2. 2 urbananjar

    Jag har inte bett om att alla ska älska min blogg. Den är till för dem som gillar den, för andra finns gott om annat att läsa. Internet är stort.

    Konkreta tips och konstruktiv kritik tar jag gärna emot, men allmänna påhopp hänvisas till /dev/null alternativt något ställe där solen aldrig lyser.

  3. Ja det konkreta tipset du fick var att det kanske är en bra idé att tona ner ditt Microsofthat då det förmodligen inte gagnar någon annan än de som redan är Linux-frälsta.

    Övriga människor som inser att det finns fördelar/nackdelar med de flesta operativsystem är nog inte lika imponerade av det. Det är vad jag tror.

  4. Underrubriken på din blogg understryker ju för övrigt den jargong linuxtalibaner alltid har, som förmodligen mest är kontraproduktiv: ”I DDR körde alla Trabant – I Sverige kör alla Windows” – kom igen va?

  5. 5 urbananjar

    Jag är inte sen att ge Microsoft beröm, när de förtjänar det. Läs om bloggposten ovan till exempel.

    Jag ogillar dåliga produkter och jag tror inte heller Microsoft själva är speciellt stolta över IE6 idag.

    Givetvis finns det fördelar med Windows, men dem har Microsoft välbetalda marknadsförare till att framhålla. Jag behöver inte göra det på min fritid. Jag ser det mer som min roll att visa att det finns andra produkter och andra sätt att se på saker och ting.

    Personligen använder jag Windows, Mac och Ubuntu, även om jag föredrar de två sista, så talibansnacket kan du lägga ner.

  6. 6 jens

    Jag håller med kommentarerna ovan.
    Om du på allvar vill arbeta för spridning av ubuntu/linux/öppen mjukvara och kunskap på ämnet föreslår jag att du på ett konstruktivt skriver om just det. Att kasta paj gör ingen gott.
    Du skriver att du inte vill lägga fritid på att skriva om microsoft, men det är tyvärr precis det du gör.
    Fortsätt istället med de guider relaterade till linux du har producerat tidigare, de är ofta väldigt bra!

    mvh/jens

  7. 7 urbananjar

    Jag kommer även i fortsättningen att informera om allvarliga säkerhetsproblem.

    Likaså kommer jag att skriva om sådant som låser in oss som kunder och gör vårt val mindre fritt.

    Den dag Microsoft slutar figurera i sådana sammanhang kommer jag antagligen att skriva betydligt mindre om dem.

    Men vi kan se det som att jag skriver för er som befinner er i gränslandet mellan Windows och Linux. Som kanske kör båda två, som kanske funderar på att byta, som kanske är rätt nöjda med Windows men är nyfikna på en del öppna program och gratisprogram. Att inte låtsas som att Microsoft finns är helt enkelt inte min grej.

    Ni som absolut inte vill läsa något om Microsoft får helt enkelt dra någon annanstans. Den här bloggen är inte för er!

  8. 8 Rebban

    När jag var hemma och hälsade på syrrorna och styvmorsan så visade sig att de hade Internet explorer 6.0 jävlar tänkte jag och vips så fanns dessvärre internet explorer nr 8 (De vägrade ha något annat på sina datorer).

    Själv så kör jag Google Chrome på min laptop.

    Men jag önskar att jag kunde ha Firefox men det går inte eftersom Firefox kraschade en gång och oavsett hur man än gör så fort det är installerat så kommer det upp att det har kraschat igen.

  9. 9 Björn

    Alltså, att folk kör IE 6 fortfarande kan ju inte uteslutande MS klandras för. Av någon anledning finns det kvar, förmodligen för att vissa kunder av någon anledning kräver det. Mjukvaruutvecklare vill sällan hålla gamla versioner av program levande för egen skull, det ger en jäkla massa extraarbete att stödja flera versioner parallellt.

    Så att hålla på och bli upprörd över en webbläsare som är gammal som gatan (släpptes 2001 enligt wikipedia) är lite överdrivet anser jag. Det känns kanske inte så relevant att 2010 skriva ett blogginlägg om Netscape 6.1 som släpptes samma år? Är det några som framförallt ska gnällas på i Internet Explorer 6-sammahang är användarna som inte lyssnar på allas rekommendationer och byter till en nyare version.

    Angående linuxtalibanuttalandet så är det kanske inte framförallt till enbart dig även om det var ditt inlägg som fick mig att gnälla lite. Några av bloggförfattarna på ubuntu.se gillar att ha samma jargong som ditt IE6-inlägg som beskriver linux som den ultimata lösningen på allt och inte ser något problem alls med det. De som hävdar det kan få komma hem till mig och installera mitt TV-kort på min MythTV-burk.

  10. 10 urbananjar

    Problemet med IE6 är att den inte följer standard. Det tvingar webbutvecklare till en massa extrajobb för att stödja dem som hänger kvar vid den.

    Att en del hänger kvar vid IE6 beror ibland på lättja/okunnighet (bättre finns att få även om man vill ha från Microsoft) men också på intranätlösningar som är gjorda inte efter standard utan efter IE6. En del företag har målat in sig i hörnet, men nu borde färgen ha torkat 😉

    Jag hade gnällt på Netscape 6.1 också om några hade kört med den och om det dykt upp säkerhetshål i den. I synnerhet om den hade låst in folk på samma sätt som IE6.

    Linux är en bra lösning för många ändamål men inte för allt. Problem, begränsningar och strul finns i Linux, Mac och Windows.

    Problemet med IE6 finns dock bara i Windows eftersom IE aldrig funnits till Linux och den senaste versionen till Mac är 5.5 (om jag kommer ihåg rätt).

    Ja, det finns folk på alla håll som är väldigt enögda och omotiverat principfasta sånt krigar jag också mot med jämna mellanrum.


Kommentera

