Du behöver inte vara äcklig!

20Jan10

Vi har ju talat om säkerhetshålen i Internet Explorer, alltså det där programmet du använder för att komma ut på Internet och som har ett blått e som du klickar på för att komma igång. Kör du med det programmet bör du byta, eller i alla fall använda ett annat program tills hålet är lagat. Annars riskerar du att ofrivilligt låna ut din dator till pedorfiler, spammare och andra otäckingar. Äckligt!

Det här är inget som jag och andra bloggare har hittat på utan det är en allvarlig uppmaning från svenska, tyska och franska myndigheter.

Det finns flera andra program som gör samma sak, men som inte har det här säkerhetshålet, så du kan fortsätta att surfa och umgås med dina vänner på nätet. Mest välkänd är Firefox (http://www.mozilla.com/sv-SE/). Det programmet väntar på en pallplats i min serie  Bästa gratisprogrammen (trodde du jag skulle avslöja vilken placering så tror du fel — lite spännande ska det vara).

Firefox har också blivit min personliga favorit eftersom det finns till Windows, Mac och Ubuntu. Jag kör alla tre systemen och då är det skönt att kunna använda samma program överallt. Dessutom gillar jag att programmet har öppen källkod. Flikarna har numera Microsoft kopierat, men Firefox har också en praktisk koppling till Google som gör att man knappt behöver hålla reda på några webbadresser längre. Ett klart toppenprogram som jag använder varje dag, med eller utan Aurora-buggen.

Tre andra bra alternativ är det norska Opera, Apples Safari (finns även till Windows) och Googles Chrome samtliga har fått goda recensioner, men jag har inte kört någon av dem jättemycket, i alla fall inte i någon senare version.

Chrome och Firefox har öppen källkod. Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte det gäller Safari eller Opera. Samtliga kan laddas ner och användas utan kostnad. Safari finns inte till Linux, men samtliga finns till Mac och Windows.

Testa alla fyra eller välj något och berätta vad du tycker!

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , ,

3 Responses to “Du behöver inte vara äcklig!”

  1. 1 Rebban

    Jag har kört Internet explorer förut den gav jag inte mycket för.

    Fick tips om Firefox Den var jättebra till det en gång kraschade helt(Vet inte vad som hände)

    Gick över till Opera men version 10.0 tog för mycket av min laptop.

    har testat Safari men den var långsam

    Men när jag fick upp ögonen för Google Chrome då var jag överlycklig allt flyter bara på både på nätet och på Datorn. Rekomenderas även till äldre som sitter framför datorn

    Om jag får lämna en länk för ett inlägg

    Så väljer du rätt webbläsare
    http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.219174/sa-valjer-du-ratt-webblasare

  2. 2 johan,karlskrona

    Jag har Ubuntu, bra men en hel del kommersiella program, för ljud och musik vill inte leka med det. Så jag har inte gått över, kvar i windows.
    Firefox gav mig problem.

  3. 3 urbananjar

    det är inte så många kommersiella program som är gjorda för Ubuntu (eller överhuvudtaget för Linux). Det finns en del, men inte mycket. Däremot finns det en mängd fria program. Vissa program kan man få igång i Wine också, men det kan vara jobbigt. Många kör både ock ifall de gör något som kräver speciella program — det är inget att skämmas för.

    Det har precis kommit en ny version av Firefox. Kanske funkar bättre för dig. Testa Chrome eller Opera annars. Kör du IE, uppgradera i alla fall till IE7 eller IE8.


Kommentera

