Att hämta webben

17Jan10

Jag måste få skryta. Långt innan någon av er började surfa på nätet,  ja ungefär tio år innan Sir Tim Berners-Lee la sitt förslag, om world wide web, hämtade jag webben.

Det hela tilldrog sig på det stora slakteriet i Linköping, där jag sommarjobbade. Det var nog första dagen och jag hade inte riktigt fått kläm på var de olika styckningsdetaljerna fanns, hur de skulle identifieras och hur de skulle packas för att nå ut till butikerna, men några enklare ärenden skulle jag väl ändå duga till.

– Gå och hämta webben, sa gubben som nyss presenterat sig som min arbetsledare.

Jag såg väl ut som en fågelholk även om jag försökte låtsas som jag fattade precis. Tack och lov fanns det en plocklista, som kanske kunde vara till en viss ledning ifall jag kunde tolka den, annars fick jag väl fråga någon annan.

Nu ska man känna till lite om dialekten i Linköpingstrakten. Vid nederbörd är det till exempel inte ovanligt att linköpingsbon ikläder sig e wegnwock, kanske till och med e wöwuti wegnwock, vilket på rikssvenska översätts till en rödrutig regnrock.

Jag skulle alltså hämta webben. På plocklistan stod det revben, så det hämtade jag.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

One Response to “Att hämta webben”

  1. 1 urbananjar

    Det var nog för övrigt samma dag som jag skickades iväg för att hämta ”basoon”. Jag kände mig lika dum och obildad, tills jag fick fatt i plocklistan, där det stor ”bacon”. Alltså, ”bejkon”, den produkten var jag bekant med.


Kommentera

