Participation literacy

10Jan10

Varför är det så få som deltar aktivt i olika nätgemenskaper frågar sig min kollega Alastair Creelman. Han efterlyser, om jag förstår honom rätt, någon form av utbildning i hur man gör när man deltar och bidrar och någonting ligger det säkert i det.

Ta forumet på http://ubuntu-se.org/ som ett exempel. Vi har snart fjorton tusen registrerade medlemmar, men antalet aktiva är nog ungefär lika stort som när vi var bara några enstaka tusen och redan då var förstås de flesta passiva.

Det här problemet har naturligtvis diskuterats en hel del och ofta har man tagit för givet att det är någons fel. Sidan är för ful, forumet för illa organiserat, ledningen för korkad, moderatorerna för tjuriga – eller slappa, men även om man designat om, bytt mjukvara, strukturerat om informationen, ändrat modereringspolicy och regler, och bytt ledning kvarstår problemet. Om det nu är ett problem.

Först och främst måste vi fråga oss vad en aktiv medlem är för något. Jag hänger numera rätt sällan på forumet, men jag använder Ubuntu, jag driver en välbesökt blogg om Ubuntu. Jag installerar det på en del datorer på jobbet och propagerar till och från för det bland vänner och bekanta, släktingar och kolleger, men ur ett strikt forumperspektiv är jag numera en ganska passiv medlem.

Nästa fråga är om det, ur Ubuntus perspektiv, är så att en hög närvaro och aktivitet i vårt forum är ett överordnat mål eller om forumet bara är ett av flera medel att sprida och supporta Ubuntu?

Jag har för övrigt sett ungefär samma fenomen i aktionsgrupper och föreningar IRL, alltså där man träffas i en lokal, diskuterar och gör saker tillsammans på samma ställe. Jag har varit med i små grupper där i stort sett alla varit aktiva och i stora föreningar, med tusentals medlemmar, men med ungefär lika många aktiva.

Jag måste också medge att jag är med i en hel del föreningar för att stödja en god sak och kanske för att få tidningen och årsboken eller få del av någon form av medlemsrabatt, men där jag ärligt talat för närvarande inte vill, hinner eller orkar vara aktiv.

Men visst, jag tror säkert att man kan sänka trösklarna på olika sätt. Man kan säkert bli bättre på att förklara hur man gör när man deltar på ett forum.  Hur man ställer en bra fråga, hur man besvarar en fråga på ett bra sätt, hur man hittar tidigare frågor och svar osv. Man kan säkert bli ännu trevligare och medmänskligare.

Om det nu är så att varje grupp oavsett medlemsantal har ungefär lika många aktiva, vilket känns som någon form av naturlag, kanske man på något sätt måste dela upp stora grupper i mindre undergrupper, om man vill öka den totala aktiviteten.

Ett vanligt knep IRL är att man bygger upp lokala grupper, kanske en i varje kommun, kanske ännu tätare, en i varje bostadsområde och på varje arbetsplats. Men man kan ju också dela upp sig efter intresseområden, ålder, kön eller andra kriterier. Många partier har ju ungdomsförbund och kvinnoförbund. Vissa har rent av förbund för nykterister och religiösa.

Hur får man folk att känna sig hemma och att känna ett ansvar för det gemensamma? Kanske kan Elinor Ostrom lära oss nåt om detta? Kommer just på att hennes bok ligger oläst på bordet framför brasan i vårt varma bibliotek.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

5 Responses to “Participation literacy”

  1. Tack för att du tog upp trådarna från min bloggpost. Jag undrar om inte detta är något tidstypiskt – att vi blir allt passivare trots alla möjligheter till interaktivitet. Det är lätt att gå med i alla möjliga grupper i Facebook utan att du behöver göra något. Vi stödjer en massa kampanjer och välgörenheter men bara ett fåtal gör något aktivt. Det visar sig i hur svårt det är idag att rekrytera folk till förtroendeuppdrag. Flera föreningar jag känner har gott om medlemmar men när det blir årsmötet som väljer man om styrelsen automatiskt. Att bidra aktivt betyder att du får mer jobb och de flesta har inte tid helt enkelt med alla krav som finns i samhället. Tror definitivt att skolorna måste ta tag i frågan att utbilda digitalt kompetenta medborgare.

  2. 3 Harlekin33

    Det fanns ju massa ideér och förslag på vad som behövdes göras och framtidsvisioner m.m men vad som hände med allt det vet jag inte. Så nog fanns det dom som ville engagera sig. Jaja, vad är en bal på slottet?

  3. 4 urbananjar

    @ Alastair: Tidstypiskt? Jag såg ett uttalande sen strax innan Kårhusockupationen -68, som klagade på studenternas bristande aktivitet och politiska engagemang. Jag kan inte minnas att det någonsin varit speciellt lätt att rekrytera folk till diverse styrelseuppdrag.

    Kanske börjar vi bara komma i den åldern då man tycker att det var bättre förr 😉

    @ Harlekin 33: Jo, nog finns det folk som vill engagera sig, och som också gör det, men de är inte 14000 precis. Men det händer många och bra saker, så det är inget klander.

    Många av de förslag som lades var också av karaktären ”Någon annan borde…” eller ”Varför har ni inte gjort…” Ärligt talat ger jag inte mycket för såna förslag. Jag föredrar när nån visar vilja att vara med och genomföra.

    Jag är inte heller ute efter att gräva upp gamla stridsyxor utan helt enkelt att använda vår erfarenhet från ubuntu-se i ett bredare, mer generellt sammanhang. Jag TROR nämligen inte vi är unika – om vi får tro Alastairs blogg, som jag länkade till är det snarare ett allänt mönster.

    Ser vi det allmänna mönstret är det snarare mindre skäl att kasta skit. Jag menar, inte behöver du få skäll för att ditt äpple lossnar och trillar ner på marken. Äpplen brukar göra så. Däremot kan man förundras ifall någon får sitt äpple att hänga kvar eller rent av sväva i luften.

  4. 5 Harlekin33

    Så länge folk blir kvästa så kommer ingen vilja engegera sig alls. Inte undra på att Linuxanvändare blir kallade för nördar när bara teknikfreksen får prata och bestämma.

    Ubuntu betyder ju medmänsklighet men ibland undrar man ju…


Kommentera

