Det där med ”data” är inget att lära sig

09Jan10

– Det är ingen idé att lära sig. Utvecklingen är så snabb, så det som är aktuellt idag är hopplöst passé i morgon. Man hör den där kommentaren ibland och ännu oftare skymtar den fram lite mer i det fördolda.

Men ligger det något i det? Visst har utvecklingen gått enormt snabbt. Datorerna har blivit snabbare, billigare, mer användbara, mindre, lättare och väldigt många fler. Visst händer det saker i affärsvärden runt IT, som gör att företag köps upp, läggs ner, och slås ihop.

Men ändå är det väldigt många sanningar som är, om inte eviga, så i alla fall väldigt långlivade:

Jag hittade på ett antikvariat en bok om datorteknik från mitten av femtiotalet och grundprinciperna för hur en dator funkade då gäller fortfarande 2010. Man har förstås bytt ut relärer och elektronrör mot integrerade kretsar, bytt kärnminnen till moderna RAM-minnen och mycket annat, men själva grundritningen är densamma än idag.

Ubuntu, som jag gärna använder och skriver om bygger på Linux, som i sin tur idémässigt bygger på Unix, som är en uppfinning från slutet av sextiotalet. Unix och dess efterföljare är för övrigt populärare och mer spritt än någonsin i och med alla Mac-datorer och iPhones. Sannorlikt har du också Linux eller någon annan unixsläkting i många av dina andra elektroniska prylar.

Internet som vi i dag knappast kan vara utan är ungefär jämnårigt med Unix, så sextitalstekniken lever och frodas.

Men visst är det mycket som fallit i glömska. En gång i tiden var Altavista ballast i stan när det gällde att söka efter saker på Internet. I alla fall för oss som tröttnat på Archie och Veronica. Nu kör alla Google och att söka på nätet kallas helt enkelt att googla. En dag kommer kanske den teknik som får oss att tycka att Google är hopplöst mossigt.

Nu är det väl en av Googles framgångar att det var som Altavista, fast bättre. Vi som lärt oss använda Altavista kunde snabbt och lätt lära om. Kommer Google en dag att bli passe, kommer sannolikt efterföljaren att vara som Google – fast ännu bättre.

Idag hänger många på Facebook, men jag kan nästan slå vad om att om fem eller tio år har det kommit någonting som är bättre, enklare och roligare. Men än sen, vi har haft kul under tiden. Vi som är bekanta med Facebook kommer att ha lätt att ta till oss efterföljaren.

Men okej, vill du akta dig noga för att lära dig något som snabbt blir mossigt, undvik att plugga in sifferuppgifter. Allt på Gigabyte, Gigaherz och Megabit/s är färskvara. Produktnamn och modellbeteckningar går snabbt från sista skriket till muséet.

Men å andra sidan, hur många böcker, filmer och skivor som ges ut i år kommer att vara ihågkomna om fem år? Slutar vi läsa böcker, se film och lyssna på musik för det?

Mer varaktiga verkar tekniska principer vara. De förädlas bara. En Volvo PV från sextitalet och en ny V70 är rätt olika, men de har fyra gummihjul, ratt, förbränningsmotor, dörrar, säten, vindruta, växellåda, gaspedal, broms… Kunde du köra en PV kommer du nog rätt raskt underfund om hur man kör en V70 också. Förresten, som SAAB-förare kan jag i dessa dagar glädja mig åt att man tar körkort för bil och inte för ett visst märke.

Under åren har jag hunnit med att lära mig och använda rätt många olika ordbehandlingsprogram, ritprogram, kalkylprogram och presentationsprogram, men det har sällan varit något stort problem att byta och gå vidare. Några olika programspråk och operativsystem har det också hunnit bli under åren, men principerna för hur det funkar är oftast väldigt lika.

Det finns också vissa program som hängt i länge. Ett av de första programmen jag lärde mig, i början av 80-talet, hette EMACS. Det programmet finns fortfarande och ingår än i dag i min arsenal.

Ett tips kan vara att fokusera på program som finns till såväl Mac, Windows som Linux. Du kör antagligen Windows idag, men jag kan nästan slå vad om att du kommer att byta upp dig till Linux, till exempel Ubuntu, eller till Mac inom en hyggligt nära framtid.

Jag tycker mig också märka att de motsträviga blivit färre. Visst finns det fortfarande en del författare, som  Lars Norén och Jan Guillou, som håller fast vid sina skrivmaskiner, men jag tror inte de klarar sig utan att googla.

Tvärt om är datorn viktig i de flesta människors vardag nuförtiden, nästan oavsett vad man har för jobb och intressen. Jag hörde en journalist, som föreläste om ett väldigt avancerat program som är vanligt på tidningarna och som sa ungefär:

– Jag är inte ett dyft intresserad av datorer, men de ska inte få hindra mig i arbetet och därför har jag satt mig på rumpan och lärt mig.

En klok inställning, kan jag tycka.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

No Responses Yet to “Det där med ”data” är inget att lära sig”

  1. Kommentera

Kommentera

