Nätvärk 2

05Jan10

I mitt förra avsnitt av ”nätvärk” förklarade jag IP-adress, DNS och Nätverkskort. Det är mycket man ska ha koll på för att få igång sitt nätverk.

Här är vi på väg att koppla in en nätverkskabel i ett nätverksuttag på datorn.

Nätverksuttaget är kopplat till nätverkskortet i datorn. En del säger också NIC efter engelskans ”Network Interface Card”.

Kabeln kallas ofta TP-kabel, av ”twisted pair”, det vill säga att de åtta trådarna i kabeln är tvinnade på ett speciellt sätt. Ibland kallar man den patch-kabel. Det finns faktiskt två sorters kabel, rak och korsad (crossover), efter hur kontakterna är inkopplade,  men det är nästan alltid en rak kabel man ska ha.

Uttaget på min dator är märkt LAN av ”local area network”, alltså lokalt datanät. Det skulle kunna stå Ethernet också eftersom det är den typ av lokalt datanät som är vanligast.

Så är kabeln inkopplad och den lilla lampan markerar att jag har fått länk, det vill säga min dator har kontakt med någon pryl i andra ändan, i detta fall min router.

Att jag har fått länk betyder inte nödvändigtvis att jag kan surfa och mailat, men det är första förutsättningen.

Det är lite som att jag har hjul på bilen. Utan hjul kan jag definitivt inte köra hem till dig, men även med hjul kan det finnas massor med ytterligare hinder (snökaos, jag har inte fått nån vägbeskrivning, bensinen slut, glömt bilkartan osv)

Kolla alltså på länklampan som ett första steg i felsökningen. Jag har sett en del datorer med nätverkskontakt, men utan länklampa och det är ett oskick.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

One Response to “Nätvärk 2”

  1. 1 urbananjar

    Lägg märke till att nätverkskabeln har åtta ledare.

    Med bärbara datorer följer ofta en kabel med fyra ledare och liknande kontakter. Detta är INTE en nätverkskabel utan en modemkabel avsedd att koppla i telefonjacket.

    Ofta följer det inte med nån nätverkskabel däremot, men sådana kan köpas i stort sett överallt där de säljer elektronik- och dataprylar.


Kommentera

