Hjälp till att sätta Mörbylånga på världskartan

03Jan10

När jag började pilla med Mörbylånga i OpenStreetmap.org var det bara en till synes obefogad kurva på stora vägen.

Efter några turer längs gatunätet med min GPS finns rätt många av gatorna med, liksom några affärer och en pizzeria. Men det finns mycket mer att fylla i…

Fler affärer och restauranger, gatunamn, skolor, sjukvård behöver fyllas i och jag vet att jag har missat några gator. Enklast är det nog om du bor eller jobbar i Mörbylånga och ändå rör dig längs gatorna  Till fots, med barnvagn, rollator eller med skateboard spelar ingen roll.

OpenStreetMap, precis som Linux och Wikipedia är något man gör tillsammans. Blir vi många nog kan vi skapa världens mest detaljerade och uppdaterade karta. Du behövs.

Råkar du bo någon annanstans? Kolla upp OpenStreetMap där du bor och fyll i det som saknas och rätta till det som blivit fel.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,


3 Responses to “Hjälp till att sätta Mörbylånga på världskartan”

  1. 1 Harlekin33

    En liten fråga:

    Kan man markera eller kartlägga små skogsvägar också med GPS?

  2. 2 Harlekin33

    EDIT: alltså jag menade skogsstigar.

  3. 3 Urban

    Det KAN funka om skogen inte är för tät. Man får prova sig fram och koppla på lite kritiskt tänkande när man tolkar sitt GPS-data.

    Jag har själv bara testat i relativt öppen terräng hittills och haft lite problem nära husväggar, där stora delar av himlen är skymd…

    Gissar att vinterhalvåret är bästa tiden för lövskog.


Kommentera

