Inkscape-skolan: Sätt färg på bilderna

27Dec09

Objekten i Inkscape kan som du redan sett ha olika färg. Om du vill, kan de ha en konturlinje. Du kan också göra objekten genomskinliga eller suddiga.

Du hittar de här inställningarna under Objekt > Fyllning och linje. Jag kan inte påstå att jag är jättenöjd med brasan bredvid, men snabbt gick det i alla fall. Alla lågorna har en och samma form, men jag har vänt dem lite olika för att lura blicken. Se’n har de fått olika form och genomskinlighet (transparens). Vidare har jag labbat lite med att flytta olika lågor framåt och bakåt. Du kan också göra dina objekt suddiga.

Konturlinjer använder jag rätt sällan i den färdiga bilden, men de kan vara till hjälp när man ritar…

Du gör säkert en finare brasa, det är en bra övning i att hantera färger, genomskinlighet och objekt som helt eller delvis skymmer varandra.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

No Responses Yet to “Inkscape-skolan: Sätt färg på bilderna”

  1. Kommentera

Kommentera

