Inkscape-skolan: De första stapplande stegen

23Dec09

Okej, jag tror jag har övertygat dig om att du med ett vektorbaserat ritprogram som Inkscape kan göra saker som inte bitmapprogrammen klarar av.

Se’n finns det ju ett antal vektorprogram att välja bland, både fria och ofria. På den ofria, kommersiella kanten är väl Illustrator mest känt, men även ett program som Powerpoint hyser riktigt anständiga vektorritverktyg – även om de är väl dolda. Bland de fria finns också Karbon14, OpenOffice.org Ritning och många fler.

Mitt val av Inkscape är väl kanske lite slumpmässigt. Jag har pillat lite med det programmet innan och har funnit mig hyggligt väl tillrätta. Du kanske föredrer nå’t annat program?

Okej, kör du Ubuntu är det bara att hämta Inkscape i förråden. Ni andra får leta på http://www.inkscape.org/

Du startar upp programmet och hittar massor med verktyg, ikoner och menyer. Lugn, vi börjar med två av dem, så att vi lär känna grunderna.

Vid den blå pilen hittar du verktyget för att skapa kvadrater och rektanglar.

Den gula pilen pekar på verktyget som du använder för att markera, flytta och ändra på objekt som du har skapat.

Skapa ett gäng rektanglar och se hur lätt det är…

Du kan markera en favoritrektangel (pilen), kopiera den och klistra in Ctrl-C och Ctrl-V. Du kan också markera en grupp av rektanglar och göra samma sak.

Du kan markera en rektangel och radera den genom att trycka på Del.

Håller du nere Ctrl när du skapar figuren blir det en kvadrat eller en rektangel begränsad enligt proportionerna av det gyllene snittet.

När du markerat en rektangel (pilen) ser den ut så här:

Då går den lätt att flytta, ändra storlek eller proportioner på. Klicka en gång till så går den att vrida.

Med rektangelverktyget aktivt får rektangenl en rund ”plutt” i hörnet. Egentligen är det två pluttar, men de ligger på varandra.


Drar du isär dem får rektangeln runda hörn.

Bra, nu tror jag vi har fått med det viktigaste om kvadrater och rektanglar och det borde räcka för att hålla dig sysselsatt resten av dagen. Jag återkommer med fler knep.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 Responses to “Inkscape-skolan: De första stapplande stegen”

  1. Denna ska jag följa 🙂

  2. Gillar ni InkScape ska ni DEFINITIVT ta en titt här:
    http://www.bosseweb.se/screencasters-heathenx-org-videoguider-for-bildskapare-och-bildbehandlare
    Videoguider på hur man gör enkla till riktigt avancerade bilder med Inkscape.
    Man kan bli kvar i timmar!!

  3. 3 Lars Fahlberg

    Om jag som kör Windows 7 vill ha en kurs i Inkscape hur gör jag då.
    Eller få tillgång till en svensk manual

    Tacksam få mailsvar


Kommentera

