Telia Mobilt Bredband med Ubuntu 9.10

14Dec09

Folk har rapporterat problem med Telias mobila bredband och Ubuntu 9.10. Jag använder inte den tjänsten själv men har satt upp det på några tidigare ubuntuversioner. Första gången tog det en dag, den andra gången en timme och med 9.04 var det precis som det ska – det bara fungerade! Men av någon anledning hade man tydligen lagat sönder det till 9.10.

Nu har Pata en lösning framme och ”med facit i hand” verkar det rätt enkelt att få igång. Men givetvis ska så här självklara saker funka utan pill. Vi snackar om Ubuntu och inte någon hemslöjdad skitdist från skogen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 Responses to “Telia Mobilt Bredband med Ubuntu 9.10”

  1. Hej Urban, bra att du tar upp det här. I praktiken är det ju så att 9.10 helt enkelt inte kan kombineras med mobilt bredband. Jag har Tres variant, och för den finns ingen lösning. Vad jag kunnat se i Ubuntu Sveriges trådar ligger felet i den nya kärnan, och det har ännu inte lösts (jag har kontinuerligt uppdaterat min Ubuntudator via lina). Det fungerar ibland (och då betydligt bättre och snabbare än 9.04), ibland inte – och därmed är datorn oanvändbar för sitt syfte.
    Globalt antar jag att detta är ett litet problem, det är kanske inte så många globalt sett som springer omkring med dessa donglar, men jag tycker ändå att jag sett märkligt lite diskussion om saken på de svenska ubuntusidorna.
    Sen vill jag förstås tacka för en lysande blogg, jag har satt min mor – som kör xubuntu – att följa den.

  2. 2 urbananjar

    Jag vet inte hur det ser ut globalt, men i Sverige är onekligen mobilt bredband stort. Tror jag såg någon siffra på åttahundratusen abonnemang. Nåväl, en hel del är säkert smartphones, men likförbankat är det en stor marknad.

    Både Canonical och teleoperatörerna borde fetskämmas över det här.

  3. 3 John

    Ice-net verkar vara ett föredöme i det här fallet. De har Linux drivrutiner:
    http://www.ice.net/se/private/Kundservice-Laddaner.aspx


Kommentera

