Löjliga kodnamn på Ubuntu

13Dec09

Nu förstår du säkert Ubuntus versionsnummer. Men Ubuntu har också arbetsnamn eller kodnamn för sina versioner. Sålunda väntat vi just nu på Lucid Lynx, som kommer i april medan den nu gällande versionen är Karmic Koala.

Namnen är alltid ett djurnamn (verkligt eller mytologiskt) och ett beskrivande adjektiv som börjar på samma bokstav. Nedan kommer hela listan

  1. Warty Warthog
  2. Hoary Hedgehog
  3. Breezy Badger
  4. Dapper Drake
  5. Edgy Eft
  6. Feisty Fawn
  7. Gutsy Gibbon
  8. Hardy Heron
  9. Intrepid Ibex
  10. Jaunty Jackalope
  11. Karmic Koala
  12. Lucid Lynx

Kodnamn använder man ofta för att förvirra fienden i krig. Hade inte de alierade inne snackat om D-day, Omaha, Juno och allt var det var hade kanske Nazityskland snappat upp vad som var på gång och då kanske vi i Europa än i dag hade plågats under nazismen, så där är de viktiga och befogade.

Men Ubuntu utvecklas utan hemlighetsmakeri, inför öppen ridå, så det finns inga hemligheter att dölja med de här kodnamnen.

Ibland använder man också arbetsnamn när men inte riktigt vet vad resultatet kommer att bli eller när det slutgiltiga namnet inte är fastslaget. Blivande föräldrar ger kanske ”magen” ett arbetsnamn för ”Jenny” är inte så klädsamt om det blir en kille och ”Holger” passar illa på en liten tjej. Men vi vet ganska väl vad nästa ubuntuversion kommer att innehålla och versionsnumret är redan fastställt.

Jag tror att en del grabbar tycker att det är lite tufft med de här kodnamnen, men personligen tycker jag att det är mer löjligt och definitivt förvirrar det användarna med dubbla namn för samma sak.

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , ,

9 Responses to “Löjliga kodnamn på Ubuntu”

  1. Jag håller inte alls med. Jag älskar dessa kodnamn. De är ju tänkt att vara metaforer för vad som komma skall eller för vad utgåvan ska ses som. Ta tex Intrepid Ibex. Ibex, alltså Stenbock vandrar fritt och ståtligt ibland bergen och den Ubuntu-utgåvan handlade om att fritt och ståtligt alltid kunna vara uppkopplad – oavsett plats.

    Dessutom så följer dessa kodnamn hela OpenSource-världen. I princip ALLA projekt har kodnamn på sina releaser.

  2. 2 Stoffe

    Inte bara open source heller, utan i stort sett ALL utveckling har kodnamn för utvecklingsversionen, som sedan får ett externt namn.

    Och ”en del grabbar”, ”lite tufft” – WTF? Vad är det för jäkla baktaleri och skitsnack. Usch. Ovärdigt Ubuntu.

  3. 3 urbananjar

    Nå, du har ju en poäng i att metaforer kan sprida entusiasm omkring sig.

    Men baksidan kommer när mormor fått hjälp att installera Ubuntu. Hon har rent av lärt sig att det är Ubuntu 9.04, men så måste hon fråga om något eller ladda ner någon fil och frågorna kommer…
    – Kör du Karmic?
    – Nej jag kör Ubuntu

    Vad ”alla andra” gör intresserar mig inte. Många öppenkodsprojekt ”är klara när de är klara” – Ubuntu följer en tidtabell. I många öppenkodssammanhang kan man dra åt fanters om man inte läst den femhundrasidiga manualen – Inte så i Ubuntu.

    Men jag har ingen aning om arbetsnamnet för den version av Firefox eller OpenOffice.org jag kör. Kanske fanns det en men jag behöver i alla fall inte bry mig som användare.

  4. 4 John

    Håller till 100% med. Ha versionsiffror rakt av. Ser man på Pardus exempelvis så heter nuvarande version 2009:

    http://www.pardus.org.tr/eng/

    Den kommer att följas åt av 2009.1 för att markera att det är en större uppgradering. Den helt nya kommer att heta 2010.
    Enkelt att förstå. Även de använder vissa kodnamn men det är mer internt bland utvecklarna men inte för marknadsföring utåt.

    Jag använder själv Ubuntu 9.10 och det säger jag till alla som frågar också, varför krångla till det?

  5. 5 Maths

    Jag skulle nog säga att namnen ger en slags personlighet åt versionen. Det blir som ett husdjur man kan ha en personlig relation till, på något sätt. Siffror känns så otroligt opersonligt och distanserat. Man har inte ett förrhållande med en 9.10:a. Eller?

  6. 6 urbananjar

    @Maths: Ett förhållande med en koala? Jag tror inte jag vill veta vad ni gör om kvällarna, när ni släckt lampan 😉

    Skämt å sido: Jag tror du har kommit med det enda argumentet för kodnamnen, som det ligger LITE i i alla fall.

  7. 7 Maths

    Nej, Urban, jag är inte någon zoofil och utövar inte tidelag. Men jag måste erkänna att det erbjuder mig en viss njutning att använda Ubuntu 😉 Ubuntufili?

  8. 8 urbananjar

    Då är vi vist drabbade av samma perversion 😉


  1. 1 Löjliga kodnamn i repris « Ubuntu från början

Kommentera

