Förvirring runt folks googlingsvanor

07Dec09

Tio av tio populära sökord på Google är sajtnamn. Det verkar förundra en del skribenter. Varför googlar man Google, undrar de. Jag tror jag har lösningen. Webbläsaren Firefox har en fantastisk finess. Skriver du en URL i adressfältet så funkar det förstås som vanligt, men skriver du ett ord, så låter den bakom kulisserna Google leta fram sidan. Är Google någorlunda tvärsäkert kommer sidan upp direkt och om det råder någon tvekan kommer en vanlig söksida upp.

Du kan alltså skriva Aftonbladet, Google, eller Facebook utan att bry dig om toppdomän eller http://

Ja, du kan förstås skriva flera ord också. Ubuntu Sverige funkar, men ännu så länge ger Ubuntu från början en söksida, men min gamla blogg Ubuntu för alla kommer upp direkt.

Själv upplever jag den här finessen som mycket praktisk och vanebildande och jag skriver sällan några hela URL-er. Inte sparar jag gigantiska listor av bokmärken eller favoriter heller.

Direktkopplingen till Google ger förstås en hel del ytterligare möjligheter. Skriver jag 57 USD in SEK får jag snabbt som blixten en begriplig prisuppgift och skriver jag 47 nautical miles in km får jag avståndet i en enhet folk kan relatera till.

Här är i alla fall topplistan:

  1. Facebook
  2. Youtube
  3. Blocket
  4. Google
  5. Eniro
  6. Aftonbladet
  7. lexikon
  8. bdb (bilddagboken)
  9. Tradera
  10. Hotmail

Tkj, Aftonbladet, SvD och IDG skriver också om detta.

RÄTTELSE: Tkj trodde inte att lexikon var ett sajtnamn, jag gick på det först, men lexikon.se är faktiskt en sajt som tillhandahåller översättningar mellan svenska och ett tjugotal andra språk. Ingen idé att fundera på att regga det domännamnet med andra ord…

Andra bloggar om: Google, sökord, sökmotor, sök, Internet, webb, web (Intressant?)

No Responses Yet to “Förvirring runt folks googlingsvanor”

  1. Kommentera

Kommentera

