De bästa gratisprogrammen (5)

30Nov09

Väldigt många som jag känner fotograferar, kanske de flesta. En och annan plockar fram en gammal analog kamera, en sån där som man matar med film, som de skickar på framkallning, men de flesta kör digitalt idag.  Några plåtar med mobilkamera, andra med en kompaktkamera och några stycken kör med systemkamera och en hel väska full med objektiv och andra prylar. Säkert ligger det digitalkameror i många paket till jul.

En av de stora fördelarna med att plåta med digitalkamera är att man kan fixa till sina bilder i datorn sedan. Blev bilden för ljus eller för mörk går det att ordna, man kan beskära, fixa bort röda ögon och rent av ta bort den där finnen på näsan. Till och med skärpan och färgerna kan bättras på. I datorn gör man det folk gjorde i mörkrummet förr och rätt mycket mer.

Det där bildfixandet gör några i Adobe Photoshop. Onekligen ett mycket kompetent bildredigeringsprogram, men smakar det så kostar det. Hela 9395 kronor får man slanta upp för en licens. Det är rätt mycket pengar. För ungefär samma slant kan man få en hygglig systemkamera, ett par objektiv och en blixt. Eller varför inte resa iväg till någon exotisk plats och bara plåta?

Photoshopdödaren The GIMP, alldeles gratis.

Det är dina pengar så du väljer, men femteplatsen fick The GIMPThe GNU Image Manipulation Program, som just är ett utmärkt bildbehandlingsprogram i samma stil som Photoshop men baserat på öppen källkod. GIMP kan allt det där jag räknade upp ovan och mycket mycket mer. Photoshop har väl en handfull finesser till, men du bör nog vara en extremt avancerad fotograf och inte minst bildbehandlingsproffs för att märka skillnaden.

GIMP finns med från start när du installerat Ubuntu, men det finns också till Windows och Mac. Jag har kört programmet rätt mycket på alla tre plattformarna och Ubuntu- och Windowsversionerna är jag mycket förtjust i. På Mac upplever jag däremot lite problem med responsen från programmet, men det kanske är något som jag klantat till.

Du hittar GIMP på http://www.gimp.org/

Man kan behöva lite hjälp i gång med ett så avancerat och proffsigt program som GIMP. Det finns rätt mycket hjälp, handledningar, tips och skolor på nätet. Bland annat har jag själv knåpat ihop en del i min gamla blogg.

Jag hoppas att du ger GIMP en chans, men glöm inte att spendera de 9395 kronor du sparade på något annat skojigt och utvecklande!

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , ,

2 Responses to “De bästa gratisprogrammen (5)”

  1. 1 Jan-Helge Fagerström

    Jag vill bara tipsa om det mer avancerade CinePaint, som är utvecklat ur GIMP för att tillfredställa filmbranchens behov. De viktigaste skillnaderna är att CinePaint har stöd för färgkalibrering och upp till 32 bit per färgkanal.Se http://www.cinepaint.org och http://en.wikipedia.org/wiki/CinePaint. Cinepaint finns i Ubuntus förråd.

  2. Hej, dina länkar till GIMP-skolan funkar inte, jag hamnar t ex på denna adress: http://smart.idg.se/bloggar/ubuntu/entry.jsp?messid=1194


Kommentera

