De bästa gratisprogrammen (6)

29Nov09

Jag känner att jag inte alls kan göra det här programmet rättvisa. Jag är en sån där som måste hålla en fusklapp krampaktigt i handen för att skilja debet från kredit. Det är tur att jag har en hustru som kan sånt och det är hon som brukar betala räkningarna och hålla reda på amorteringar och andra oförutsedda utgifter.

Sjätteplatsen tas alltså av ett program som heter GNUCash och verkar vara ett mycket kompetent program för att hålla reda på hushållsekonomin. På mig ger programmet ett lite överambitiöst intryck. Det känns snarare som om det var Volvo eller Ericson man rattar ekonomin för.

Jag brukar inte heller bry mig om ett program är på engelska eller svenska, brukar knappt registrera att det är skillnad, men här stör jag mig på kontoplanerna som är på utrikiska (själva programmet är däremot översatt). Jag vet inte vad Equity och Liabilities är för något, till exempel.

Jag gissar att man skulle kunna ha det här programmet för att sköta bokföringen också för mindre företag och föreningar, men jag kan inte lagar och regler på det här området.

Personligen skulle jag nog göra det enkelt för mig och använda ett kalkylark i OpenOffice, Excel eller något liknande för att hålla koll så att det inte blir för mycket månad kvar i slutet på pengarna.

Jag hoppas att ni som röstade fram det här programmet kan visa att jag har fel och att det här är ett lättanvänt och praktiskt program, eller att det i alla fall är värt besväret att ta sig över tröskeln.

Kontoplan och handbok på svenska skulle nog hjälpa en del. Kanske finns de någonstans. Är det någon som vet?

I alla fall finns programmet i Ubuntus förråd och hämtas hem och installeras lika busenkelt som tusentals andra program. Kör du Mac eller Windows går det också bra att hitta GNUCash på http://www.gnucash.org/

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , ,

No Responses Yet to “De bästa gratisprogrammen (6)”

  1. Kommentera

Kommentera

