Funderingar i lärarrummet

19Nov09

I går sjösatte jag min Ubuntu-skola och lite feed back har jag fått. Någon tycker att den första lektionen är lite för basic, men jag ser den här skolan som något att sätta i händerna på gamla morbror som fått sin första dator och din datorointresserade lillasyrra. Den riktar sig till folk som skiter fullständigt i vad som händer under huven.

En fundering som jag har är runt systemadministration. Jag funderar på att lyfta ut allt som kräver sudo-rättigheter till en särskild skola. Trots allt behöver ju inte alla som kör ubuntu kunna laga och bygga om det. På en skola eller arbetsplats har vanliga användare över huvud taget inte sådana rättigheter.

Handen på hjärtat är det ju samma med mycket annat också. Jag kör bil en hel del, men jag kan inte byta kolvringar eller laga växellådan. Det finns bilverkstäder till sånt.

Kanske kommer det mer avancerade skolor längre fram vi får väl se.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

One Response to “Funderingar i lärarrummet”

  1. 1 Harlekin33

    Jag tycker att det är bra att skolan är så basic som möjligt i ett första steg eller i första klass för ”första-gluttarna” så precis alla hänger med. Man måste nämligen lära sig krypa innan man kan lära sig att gå.


Kommentera

