Som Windows fast bättre (del 2)

15Nov09

Jag började i Som Windows fast bättre beskriva hur Ubuntu ser ut och fungerar. Ubuntu är alltså ett operativsystem som alltfler använder som alternativ eller komplement till Windows.

Skärmbild2

Ubuntu kommer med program för nästan alla behov, som här bildbehandlingsprogrammet The GIMP.

Perfekt för att fixa till bilderna du tagit med digitalkameran eller kameramobilen. Dina bilder förtjänar lite make-up och det fixar du lätt i GIMP.

Här finns program för ordbehandling, kalkyl, presentation, för att skicka e-post och surfa på nätet, skicka snabbmeddelanden och spela upp ljud och film liksom en del spel för din förströelse.

patiens

Ubuntus svaga sida är väl trots allt spelen. Det finns för allt i världen mer än nog också av den varan, kan man tycka, men de stora kända speltitlarna finns för Windows och olika spelkonsoler. Men då får man kanske lite jobb gjort i stället.

Skärmbild-4Ubuntu är inte Windows och det är givetvis en massa saker som inte fungerar likadant.

Har du som jag funderat över varför man ska klicka på Start för att stänga av en dator?

Det gör man inte i Ubuntu. Längst upp till höger finns en avstängningsknapp.

Där finns också möjlighet att starta en Gästsession, som är perfekt när någon vill låna din dator, men när du vill ha dina dokument och inställningar i fred.

Ubuntu är ett system som du kommer att gilla, så du kommer knappast att vilja stänga av det. Låt datorn vara på i stället. Den kan gå i veckor,  månader, kanske år, för Ubuntu är byggt på en stabil grund.

Ubuntu bara fungerar! Det är just så vi vill ha det. Ett system som bara går och går, utan virus, utan strul. Lätt och överskådligt. För vanliga människor.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

5 Responses to “Som Windows fast bättre (del 2)”

  1. 1 Rebban

    Jag har ett problem med min Ubuntu som jag inte vet hur jag skall lösa

    Jag kan inte koppla upp mig på Skolans trådlösa nät
    till min bärbara så jag måste dras med Windows Vista

    vet du någon bra guide ?? (Jag är en nybörjare inom ubuntu)

    Tack för en bra blogg kommer läsa den flitigt

  2. 2 urbananjar

    Det finns flera forum som ger bra support på Ubuntu. Börja på Ubuntu-se.org till exempel.

    Sen får man tänka lite systematiskt. Funkar det till exempel med andra trådlösa nät? I annat fall är det något knas med drivrutinerna till ditt trådlösa kort.

    Om det funkar annars bör du nog ta reda på exakt hur uppkopplingen på skolan funkar (en drös med tekniska förkortningar) och se till att din dator kör med exakt rätt paket av förkortningar.

    Det finns massor av olika varianter på trådlösa nät och det kan vara knepigt oavsett operativsystem.

  3. 3 Rebban

    Jag gör ett försöt men det jobbiga är att det fungerar med vindows vista så jag få dras med det så länge men jag ger mig inte tack för en bra blogg

  4. 4 Rebban

    Jag ger nog upp då det gäler Ubuntu jag har försökt men det går åt skogen jag har letat och försköt ställa in men det går inte så en önskning skulle vara en guide om hur man ställer in uppkopplingen till nätverket (gärna via ett trådlöst nätverk 🙂

    tack på förhand

  5. 5 urbananjar

    Det kommer lite sånt i nästa avsnitt av ubuntuskolan, men kanske inte trådlöst – har ingen fungerande dator med trådlöst på, sen min gamla Dell dog ;-(

    Någon sponsor?


Kommentera

