De bästa gratisprogrammen – UPPROP!

11Nov09

Listor är alltid poppis och jag tänkte försöka sno ihop en lista på de bästa gratisprogrammen, men jag vill ha program som funkar i Windows men gärna också Ubuntu och Mac. Jag letar efter program med en bred målgrupp (mormor och lillebror) och givetvis öppen källkod.

Firefox är väl rätt given, OpenOffice.org, GIMP och VLC likaså, vilka mer? Hjälp mig komplettera och rangordna. Jag siktar på tio i topp!

Nu utmanar jag läsarna att hjälpa till! Kommentera!

TILLÄGG: hitta gärna inspiration här http://www.theopendisc.com/programs/ och här http://www.theopendisc.com/education/

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

12 Responses to “De bästa gratisprogrammen – UPPROP!”

  1. 1 Påvel

    Den bästa referenshanteraren/forskningsverktyget bland gratis och ogratis program: Zotero. http://www.zotero.org/

  2. 2 Simon

    GnuCash-FileZilla-Putty-Abiword-VirtualBox-Opera-Thunderbird- finns både för windows och Ubuntu

  3. 3 urbananjar

    Japp, Zotero lägger jag gärna till på listan. Redan den som skriver nåt eget arbete på högstadiet bör kunna ha nytta av den. Pilla referenser för hand är jobbigt

  4. 4 urbananjar

    Thunderbird och Abiword köper jag nog.

    GnuCash, ursäkta min okunnighet… Vad gör det?

    FileZilla och Putty använder jag gärna själv, men mormor?

  5. 5 StefanB

    WikidPad, snabba anteckningar med korslänkning i wikistil

  6. 6 urbananjar

    Preliminär lista…

    1 Firefox
    2 OpenOffice.org
    3 GIMP
    4 VLC
    5 Zotero
    6 Thunderbird
    7 Abiword
    8 VirtualBox
    9 GnuCash
    10 FileZilla

    lägg till, ändra ordning, argumentera!

  7. 7 Ricchi

    Inkscape borde få vara med på listan

  8. 8 urbananjar

    Jag gillar Inkscape, men gör mormor? Vilken placering?
    7? Behöver man två ordbehandlingsprogram?

    • 9 Påvel

      Ja, man behöver två ordbehandlingsprogram (minst)!
      Abiword är vad de flesta behöver. OpenOffice behöver de som skriver mycket. OOo innehåller dessutom mer än bara ordbehandling.
      Jag föreslår dessutom Scribus. http://www.scribus.net/ för layoutarbete.

  9. 10 urbananjar

    Okej, jag har försökt dra igång en poll för att få en ordningsföljd. Vi får plocka in Scribus som utmanare sen…

  10. 11 Bo Larsson

    Jag tycker att för bildbehandling är UFRAW tillsammans med
    GIMP och Digikam en suverän trio.
    Allt man behöver för att fixa digitalbilder.

  11. Bästa gratisprogrammen? Svår fråga att svara på ”rakt av”. För VAD?
    Jag har försökt hitta dem och kategorisera dem på min sajt och är väl uppe i ett 50-tal kategorier redan. Jag gillar Piriforms gratisprogram: Recuva, Defraggler, CCleaner och Speccy


Kommentera

