Ubuntu från början

08Nov09

Ubuntu är enkelt att använda, men ibland saknas de där riktigt enkla förklaringarna av vad det egentligen är. Här tänker jag förklara så enkelt jag kan. Blir det några ”nördiska” ord kommer jag att försöka förklara dem.

Experter och besserwissrar hänvisas att läsa nåt annat, nån annanstans, för här skriver jag för alla andra. Med de hejdlösa förenklingar som det kräver. Era känsliga ögon kommer att tåras – Stick!

Jag kräver inga förkunskaper av dig, men antagligen har du sett en dator nån gång. Förmodligen kan du dessutom använda en dator litegrand eftersom du antagligen läser detta på en dator. I så fall har du mer än nog med förkunskaper.

Kanske förivrar jag mig nån gång, säg ifrån och fråga i så fall. De enda dumma frågorna är de som inte blir ställda.

Okej, jag dabbade mej redan i första ordet i den första meningen. Jag är skyldig er en förklaring på vad Ubuntu är för nåt, men för att kunna förklara det måste ni först ha en hum om vad ett operativsystem är och för att kunna förklara det måste vi dessförinnan snacka lite om vad en dator är. Det tar vi nästföljande lektioner.

 

 

 

Några andra som bloggar om Ubuntu: Magnus Adolfsson, Urban Anjar, Barre, CryingFreeman, Ulsak, Little John, Hund, Pata, Rancor, Bossieman, Lilla ubuntubloggen och Påvel

– Läs även andra bloggares intressanta åsikter om Ubuntu, Open Source, Linux, Öppen Källkod,

4 Responses to “Ubuntu från början”

  1. 1 Maths

    Ett bra projekt, Urban! Nördarna har ju redan sitt och de skriver ju en hel del lite varstans. När jag började 2003 med Linux fick jag söka på nätet som en galning för att hitta information om både ditten och datten. Jag hade verkligen behövt en plats där man förklarade för vanligt folk, en plats med lite mer folkbildande ambitioner. Jag tror tiden är mogen för en webbplats av den här typen. Så lycka till!

  2. 2 StefanB

    Glöm inte att pinga på Planet Ubuntu så att vi kan hänga med… 😉

  3. 3 R2D2

    Jättebra. Jag har kört ubuntu nu i ett år och vet egentligen inte HUR det fungerar mer än att det bara fungerar och rullar på. Vill själv veta vad man grejjar med men det är inte alltid så lätt.

  4. 4 urbananjar

    Som jag skrev i en annan tråd. Är man verkligen nyfiken på hur Ubuntu funkar på djupet bör man plöja böcker i tegelstensformat på engelska. Bloggar är nog helt enkelt fel format.


Kommentera

